Panduan Dan Cara Beli Rumah Pada Tahun 2017

Untuk yang berhasrat nak beli rumah tapi tiada masa nak godek buku hartanah, bolehlah ikuti artikel ni. Panduan Dan Cara Beli Rumah Dari A – Z ni ambe dah cedok aspek-aspek utama yang tuan puan kena tahu sebelum buat belian.

Mudah-mudahan tuan puan akan lebih bersedia untuk buat belian setelah selasai baca artikel.

Tujuan Beli Rumah

cara beli rumah - tujuan beli rumah

Sebelum beli rumah tuan puan kena tahu tujuan belian. Tujuan pembelian ni akan menentukan rumah apa yang patut dibeli. Ada banyak sebab seseorang membeli rumah. Tapi secara amnya boleh dikategorikan kepada dua.

Beli Untuk Diduduki

Ciri-ciri rumah yang beli untuk diduduki adalah untuk kemudahan. Antaranya termasuklah:

  • Mempunyai akses yang mudah ke tempat kerja.
  • Jarak ke tempat kerja adalah berpatutan. Sebolehnya dekat dengan tempat kerja isteri.
  • Berdekatan dengan kemudahan awam seperti sekolah, hospital dan balai polis.
  • Mempunyai kejiranan yang baik.
  • Kadar jenayah yang rendah.

Namun elok juga pada masa yang sama rumah yang diduduki tu tuan puan consider sebagai pelaburan jangka panjang.

Nak lagi untuk golongan muda yang mungkin akan berpindah ke rumah lain pada masa hadapan.

Sudah pasti tuan puan tak mahu bila berpindah ke rumah lain, rumah sebelum tu tidak dapat dijual atau disewakan dengan harga yang baik.

Beli Sebagai Pelaburan

Kalau beli sebagai pelaburan, tuan puan akan lebih mengambil berat pulangan yang tuan puan akan terima dari pelaburan.

Beli rumah sebagai pelaburan juga ada matlamat berasingan. Beli untuk pulangan sewa atau kenaikan harga?

Beberapa metrik tuan puan boleh guna untuk mengukur potensi pelaburan:

  • Kadar sewa semasa dan kadar pulangan sewa
  • Peratus lampau kenaikan sewa
  • Peratus lampau kenaikan harga rumah
  • Anggaran pulangan atas pelaburan (Return on investment)
  • Discounted cashflow dan net present value.

Nak Beli Rumah Jenis Apa?

panduan beli rumah - jenis jenis rumah

Ada banyak jenis rumah yang tuan puan boleh beli.

  • Banglo
  • Semi D
  • Teres
  • Rumah bandar (Townhouse)
  • Pangsapuri / pangsapuri servis / kondominium

Sebenarnya jenis rumah ni bergantung kepada tujuan, kecenderungan dan bajet tuan puan. Kalau nak duduk mana-mana pun boleh.

Janji kena dengan ciri-ciri yang ambe dah huraikan pada bahagian sebelum ni.

Kalau sebagai pelaburan ada beza. Di Lembah Klang ni, rumah yang bertanah biasanya kadar pulangan sewa tidak setinggi rumah pangsapuri atau kondominium.

Rumah pangsapuri atau kondominium pula kadar kenaikan harga mungkin tidak secepat rumah bertanah.

Ye lah, tanah tu merupakan satu komoditi yang semakin berkurangan. Sebab tu harga mungkin lebih cepat naik.

Pastikan anda dah buat kajian sebelum buat belian.

Rumah Jenis Tanah Berstatus Komersil

Bila tuan puan beli rumah, terutamanya pangsapuri, pastikan tuan puan dah semak status tanah rumah tersebut.

Pangsapuri servis, SOHO dan SOVO misalnya dibina atas tanah komersil.

Rumah jenis kadar utiliti dan cukai pintu lebih tinggi.

Untuk belian rumah pertama pula, tiada diskaun duti setem diberikan untuk belian hartanah di atas tanah komersil.

Adakah haram membeli rumah seperti ini? Tidak haram. Huhu. Bahkan pangsapuri servis ni memang memudahkan sebab kebiasaannya ada lot kedai.

Yang pentingnya tuan puan tahu apa yang tuan puan beli.


Jenis Hak Milik Tanah

panduan beli rumah - jenis jenis tanah

Sebelum tuan puan buat belian elok tuan puan ambil kira tentang jenis hak milik tanah. Nak semak jenis hak milik tanah ni boleh tengok pada geran rumah.

Jenis hak milik tanah menentukan tempoh pegangan tanah oleh tuan puan. Selain itu ianya juga akan menentukan berapa lama tempoh pindah milik daripada penjual kepada pembeli.

Hak Milik Kekal (Freehold)

Pegangan hak milik kekal adalah pegangan untuk selama-lamanya. Berbeza dengan hak milik pajakan, hak milik kekal tiada had masa.

Tempoh untuk pindah milik semasa belian juga lebih pendek. Di Lembah Klang secara amnya, kebanyakan tanah freehold tidak mempunyai sekatan.

Ini bermakna proses pindah milik tidak perlu mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa negeri.

Oleh itu proses pindah milik rumah freehold daripada pemilik kepada pembeli lebih mudah dan boleh dimuktamadkan sekitar 4 bulan daripada tarikh perjanjian jual beli.

Namun ada juga tanah berstatus hak milik kekal yang mempunyai sekatan.

Contohnya tanah di sekitar Nilai dan Seremban perlu mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa negeri sebelum pindah milik.

Hak Milik Pajakan (Leasehold)

Hak milik pajakan atau leasehold merupakan suatu pegangan bertempoh. Tanah tersebut dipajak oleh kerajaan negeri kepada tuan tanah biasanya untuk tempoh selama 99 tahun.

Ini bermaksud tanah tersebut bukan milik tuan puan secara mutlak.

Bila habis tempoh, tuan puan boleh memilih untuk menyambung tempoh pajakan dengan bayaran premium atau tanah tersebut diambil semula oleh kerajaan negeri.

Proses pindah milik hartanah jenis hak milik pajakan adalah sedikit lama berbanding dengan hak milik kekal. Ini kerana proses mesti mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa negeri.

Kebiasaannya proses pindah milik dapat dimuktamadkan sekitar 6-10 bulan dari tarikh perjanjian jual beli.

Satu perkara yang tuan puan kena tahu tentang hak milik pajakan ialah proses pindah milik antara penjual Bumiputera dan pembeli bukan bumiputera adalah sukar.

Ini kerana kerajaan negeri biasanya mempunyai polisi dan juga suatu kuota untuk menjaga pegangan bumiputera dalam hartanah.

Biasanya pindah milik antara bumiputera dan bukan bumitera tidak akan diluluskan.

Dalam kes sebegini, pembeli dan penjual boleh buat rayuan. Namun kebarangkalian untuk lulus adalah sangat rendah dan hanya dibenarkan dalam situasi tertentu sahaja.

Satu lagi kekurangan rumah berstatus ini ialah, jika baki pajakan tinggal kurang 50 tahun, kebarangkalian bank nak beri pinjaman tu adalah rendah.

Tanah Rizab Melayu

Hartanah berstatus Tanah Rizab Melayu atau Malay Reserved hanya boleh dipindah milik daripada pemilik dan pembeli berbangsa Melayu.

Kedua-dua jenis hak milik kekal dan hak milik pajakan boleh jadi berstatus Tanah Rizab Melayu.

Nak kenal pasti Tanah Rizab Melayu ni dekat geran. Dekat status pegangan pada geran tu akan tulis Malay Reserved.

Lot Bumiputera

Lot Bumiputera merujuk kepada lot yang boleh dipindah milik kepada Bumiputera sahaja.

Semasa pemaju membina suatu projek perumahan, pihak berkuasa akan menetapkan suatu kuota yang mesti dijual kepada Bumiputera sahaja.

Rumah jenis freehold dan leasehold berstatus lot bumiputera tidak boleh dijual kepada bukan bumiputera.

Namun begitu, rumah freehold berstatus lot bumiputera boleh dijual kepada bukan bumiputera setelah status tanah ditukar menjadi hakmilik individu daripada pemaju.

Lain-lain Jenis Hak milik

  • Hak milik induk (master title): merujuk kepada status tanah yang masih belum dipecahkan lotnya daripada nama pemaju kepada nama pembeli.
  • Hak milik individu: ialah status tanah untuk rumah bertanah yang mana ianya sudah dipecahkan lotnya daripada nama pemaju kepada nama pembeli.
  • Hak milik strata: ialah status tanah untuk rumah tinggi (high rise) yang mana ianya sudah dipecahkan lotnya daripada nama pemaju kepada nama pembeli.

Hak Milik Kekal vs Hak Milik Pajakan?

Ramai yang mempunyai dilema ni. Nak beli rumah freehold ke leasehold. Ada banyak juga pendapat. Di bawah ni pendapat ambe (yang mungkin tak betul juga).

Jika ada dua rumah bersebelahan, satu freehold dan satu leasehold, sama cantik dan sama saiz. Pilihlah freehold. Nescaya menjadi milik tuan puan selamanya. Huhu.

Jika beli rumah untuk diduduki, pilih sahaja salah satu. Kalau beli sebagai pelaburan pula, freehold dan leasehold tu kurang penting. Yang penting sekali permintaan dengan rumah tu.

Ambe bagi satu contoh dekat Shah Alam. Ada dua kondominium Puri Aiyu berstatus freehold di Seksyen 22 dan Acappella Residence di Seksyen 13 Shah Alam, berstatus leasehold.

Jarak antara kedua kondominium ni sekitar 1.5 kilometer sahaja. Acappella Residence tu walaupun berstatus leasehold dan mempunyai saiz yang lebih kecil, harga dan sewanya lebih tinggi daripada Puri Aiyu yang berstatus hak milik kekal.

Ini kerana lokasi Acappella tu lebih strategik, mempunyai penyelenggaraan yang lebih baik dan permintaan tinggi oleh penyewa tempatan dan bukan tempatan.

Ada artis dok situ der. Huhu.

Antara freehold dan leasehold, pilih demand.

Nota: Seperti yang ambe beritahu di atas, sebolehnya elakkan beli rumah leasehold yang mana baki tempoh pajakan sekitar 50. Nak jual balik mungkin sukar.


Kos Membeli Rumah

cara beli rumah - kos membeli rumah

Secara amnya, tuan puan perlu sediakan jumlah tunai sebanyak 13% -15% dari harga rumah untuk kos belian rumah di bawah.

Deposit

Deposit untuk membeli rumah adalah sebanyak 10% daripada nilai rumah.

Bila dah bersetuju nak buat belian, tuan puan akan bayar wang tanda jadi (Booking fee) sebanyak 3.18% kepada agensi hartanah atau peguam sebagai pemegang amanah.

Tuan puan kemudian akan memohon pinjaman perumahan. Jika tiada masalah pinjaman biasanya lulus dalam tempoh 10 hari berkerja.

Tuan puan kemudian akan tandatangan perjanjian jual beli dan bayar baki deposit 6.82%.

Kos Guaman Dan Duti Setem

Secara kasarnya tuan puan kena sediakan tunai sebanyak 3% – 5% daripada nilai rumah untuk kos guaman dan duti setem.

Kos guaman termasuk kos fi profesional peguam, disbursement dan juga duti setem. Kos guaman ni pula akan dikenakan pada dua perjanjian: perjanjian jual beli dan perjanjian pinjaman perumahan.

Untuk perjanjian jual beli, kos guaman dan duti setem ni biasanya peguam akan kenakan caj permulaan sekitar RM500 sebelum draf perjanjian dibuat. Kemudian setelah perjanjian jual beli ditandatangani peguam akan hantar amaun penuh untuk dijelaskan.

Bagi perjanjian pinjaman perumahan pula, kebanyakan bank mengizinkan amaun dipinjam dan disertakan dalam pinjaman perumahan. Namun ada juga sesetengah pakej pinjaman yang tidak membolehkan.

Sebagai contoh, Skim Rumah Pertamaku dan Skim Perumahan Belia. Untuk skim ini tuan puan kena bayar tunai kos guaman dan duti setem.

Kos-kos lain

Untuk pinjaman perumahan ada juga kos insuran dan penilaian yang perlu ditanggung. Kos ini biasanya disertakan ke dalam pinjaman perumahan. Tapi elok juga anda tanyakan jurubank untuk kepastian bagi pakej yang dipilih.


Kelayakan Pinjaman Perumahan

semak kelayakan pinjaman perumahan

Ramai yang nak beli rumah tapi kurang bersedia dari segi kelayakan pinjaman perumahan. Nak beli rumah ni tuan puan kena bersedia dari awal.

Dalam bahagian ni ambe akan sentuh tentang persediaan awal dan persediaan semasa nak mohon pinjaman.

Persediaan Awal Untuk Memohon Pinjaman Perumahan

1) Pastikan perkerjaan berstatus tetap.

Bank menilai kestabilan pendapatan anda melalui status kerja. Jika berstatus sementara atau kontrak, agak sukar untuk bank meluluskan pinjaman.

Jika tuan puan baru mula berkerja, mungkin kena tunggu sementara tuan puan sudah menerima status perkejaan tetap. Alah, tak lama pun insyaAllah. Biasanya 3-6 bulan.

Namun ada juga pengecualian. Sesetengah bank masih boleh menerima permohonan penjawat awam yang berstatus kontrak tapi dah berkerja lebih 6 bulan.

2) Semak penyata EPF dan pastikan majikan mencarum tepat masa.

Ambe pernah terima klien yang kelayakan pinjaman perumahannya cukup kukuh. Namun sebelum tu dia tak pernah semak penyata EPF. Semasa nak beli rumah, baru lah dapat tahu majikan beliau tidak mencarum tepat masa. Ada lompong antara bulan.

Perkara tu kemudian jadi isu dekat bank. Borang EA bayaran cukai pula tidak disimpan. Permohonan pinjaman dia kemudian ditolak.

Klien ambe tu kemudian naik turun berjumpa majikan dan majikan bersetuju mengeluarkan surat, kerana masalah teknikal. Pembeli ambe tu kemudian buat permohonan semula dan lulus pinjaman.

Walaupun nampak macam happy ending, tapi perkara ini boleh dielakkan jika pembeli mempunyai lebih kesedaran. Nasib baik pemilik rumah tu steady, kalau tidak mungkin hangus wang tanda jadi kerana menunggu agak lama untuk kelulusan pinjaman.

3) Pastikan gaji yang diterima dalam penyata bank sama dengan slip gaji

Ini juga penting. Anda kena pastikan gaji yang diterima dalam penyata bank tu sama dengan slip gaji. Kalau tak sama, memang banyak masalah yang akan timbul.

4) Bayar cukai pendapatan tahunan

Antara dokumen sokongan yang diperlukan oleh bank ialah borang EA. Jadi amat penting untuk anda membayar cukai secara tepat masa.

Satu perkara yang anda kena tahu. Majoriti majikan membuat potongan cukai berkala (PCB) daripada gaji bulanan anda. Sebenarnya amaun yang ditolak tu boleh dijimatkan dengan membuat potongan semasa menghantar tax return pada setiap tahun.

Jangan buat amal jariah pula. Bayar cukai secukupnya tapi elakkan bayar lebih.

5) Elakkan daripada terlewat bayaran apa-apa komitmen dengan institusi kewangan.

Bank menilai kelayakan tuan puan melalui skor kredit. Antara faktor yang menyumbang kepada skor kredit yang baik adalah melalui pattern bayaran yang anda buat untuk komitmen sedia ada.

Data bayaran ini diperoleh bank melalui sistem CCRIS yang diurus oleh Bank Negara. Kelewatan bayaran melebihi 2 bulan tunggakan akan menyebabkan permohonan anda ditolak. Bank mungkin masih terima jika kelewatan hanya sebulan.

Tapi pembeli akan di anggap sebagai berisiko dan mungkin kadar faedah yang dikenakan adalah lebih tinggi. Oleh sebab itu, rekod CCRIS ni anda perlu jaga betul-betul sebelum layak membuat pinjaman perumahan.

Selain itu ada juga beberapa perkara yang tuan puan kalau boleh jauhi. Perkara ini sangat berleluasa untuk orang kita dan menjadi antara penyebab utama kenapa seseorang tu tak layak mendapat pinjaman perumahan.

  1. Jika tuan puan mempunyai pinjaman PTPTN, bayar tepat pada masa. Kalau ada tunggakan, bayar dengan segera atau hadir ke pejabat PTPTN untuk buat rescheduling.
  2. Elakkan jual aset seperti kereta atau tanah melalui kaedah sambung bayar. Ramai juga pembeli yang sudah mempunyai kewangan yang kukuh tapi tidak boleh buat belian rumah. Ini kerana mereka mempunyai masalah CCRIS atas sebab pembeli kereta tersebut tidak membayar ansuran bulanan. Tuan puan kena ingat, dalam kedah sambung bayar ni, aset tersebut masih lagi atas nama tuan puan.
  3. Elakkan daripada menjadi penjamin. Jika orang yang dijamin tu tak bayar pinjaman, CCRIS tuan puan akan terima kesan yang tidak baik.

6) Minimumkan bilangan kad kredit dan guna secara bijak

Ambe sarankan tuan puan minimumkan bilangan kad kredit. Kad kredit ni walaupun tak diguna akan dikira sebagai komitmen. Kebanyakan bank mengambil 5% daripada had maksimum kad kredit anda sebagai komitmen.

Selain itu tuan puan juga disarankan guna kad kredit dengan bijak. Elakkan daripada berhutang separuh daripada had maksimum kad kredit anda.

Jika lebih separuh, bank menandaikan tuan puan sangat mempunyai kebergantungan dengan kad kredit.

7) Baki Simpanan

Bank juga menilai baki simpanan anda pada setiap bulan. Jika tuan puan terima gaji RM5,000 sebulan, baki penyata akaun bank tu kalau boleh mempunyai amaun tidak kurang daripada RM1,000.

Persediaan Bila Nak Memohon Pinjaman Perumahan

Bila tuan puan dah bersedia nak beli rumah tu, eloklah buat perkara berikut.

  1. Semak laporan CCRIS. Tuan puan boleh cetak laporan CCRIS ni di Bank Negara. Laporan CCRIS ni nak pastikan tiada kelewatan pembayaran apa-apa komitmen dengan bank.
  2. Buat pre-qualification dengan jurubank. Tuan puan juga boleh hubungi jurubank untuk buat saringan awal dari segi kelayakan pinjaman perumahan. Jurubank boleh beritahu berapa jumlah pinjaman yang boleh dipohon berdasarkan pendapatan tuan puan.
  3. Sediakan dokumen selengkapnya. Untuk membeli rumah pastikan dokumen sokongan adalah lengkap. Bagi mereka yang berkerja tetap, berikut adalah dokumen yang diperlukan:
    1. Salinan kad pengenalan
    2. Slip gaji 3 bulan
    3. Bank statement 3 bulan
    4. EPF statement dan /atau borang EA
    5. Dokumen sokongan untuk pendapatan sampingan (sewa, ASB dll.)
    6. Surat tunjuk minat membeli rumah (surat tawaran / tunjuk minat / ‘booking form’)

Semak Kelayakan Pinjaman Perumahan

Ambe pasti untuk yang bakal beli rumah, pasti tertanya-tanya soalan ni: boleh lulus ke tidak kalau saya memohon pinjaman perumahan?

Sebenarnya tuan puan boleh buat anggaran sendiri untuk tahu boleh lulus atau tidak. Tapi nak kira ni mungkin sedikit leceh sebab kena tahu formula.

Tapi jangan bimbang. Tuan puan boleh gunakan Kalkulator Semak Kelayakan Pinjaman Perumahan yang ambe sediakan.


Memohon Pinjaman Perumahan

semak kelayakan pinjaman perumahan

Berapa Margin Pinjaman Perumahan Saya Boleh Dapat?

Jika rumah pertama tuan puan layak dapat sehingga 90%. Misal kata rumah tu berharga RM100,000. Amaun pinjaman yang boleh diterima ialah RM90,000. Maknanya RM10,000 mesti dibayar secara tunai sebagai deposit

Margin pinjaman untuk rumah kedua masih sehingga 90%.

Untuk margin pinjaman perumahan ketiga lain pula ceritanya. Sekitar tahun 2011 tak silap ambe, margin ni diturunkan daripada 90% kepada 70% sehingga sekarang.

Masa tu kononnya kerajaan nak kawal harga rumah dari spekulator. Tapi tak berjaya pun, harga rumah tetap meningkat saban tahun.

Satu perkara lagi, margin pinjaman perumahan ni dikira berdasarkan bilangan hutang dengan bank. Jika rumah pertama dan kedua masih lagi ada hutang, margin pinjaman rumah ketiga ialah 70%.

Tapi kalau rumah pertama atau kedua tu hutang dah bayar habis, rumah yang ingin dibeli seterusnya tu jadi 90% semula.

Jadi ingat ni tuan puan. Margin ni bukan bergantung kepada bilangan rumah. Tapi berdasarkan bilangan pinjaman dengan bank.

Selain itu bank juga akan berikan tambahan 5% daripada harga rumah. 5% ini untuk cover kos guaman, duti setem dan penilaian rumah untuk mendapat pinjaman perumahan.

Implikasi Pinjaman Bersama Terhadap Margin Pinjaman Perumahan

Pinjaman bersama ni ada implikasi kepada margin pinjaman untuk belian rumah ketiga. Untuk bakal pelabur, ambe sarankan tuan puan rancang betul-betul belian.

Macam ambe beritahu sebelum ni rumah pertama margin 90%, kedua 90% dan rumah ketiga 70%.

Untuk sepasang suami isteri, mereka layak membeli 4 rumah dengan margin pinjaman perumahan 90% – 2 isteri dan 2 suami.

Tapi jika tuan puan buat pinjaman bersama untuk beli rumah, bank kira suami DAN isteri dah guna kuota 90% yang pertama.

Sepatutnya tuan puan boleh beli 4 rumah dengan margin 90%, tapi hanya boleh beli 3 rumah sahaja dengan margin pinjaman 90% setelah buat pinjaman bersama.

Jika rumah seterusnya tuan puan buat pinjaman pertama sekali lagi, bank kira kedua anda dan pasangan dah ada 2 rumah. Jadi hanya 2 rumah sahaja yang tuan puan boleh dapat margin 90%. Rumah seterusnya akan jadi 70%.

Cara Beli Rumah Tanpa Modal

Ambe juga suka nak sentuh tentang belian rumah tanpa modal ni. Kebiasaannya macam mana tuan puan boleh beli rumah tanpa modal melalui cara berikut:

  1. Guna skim pinjaman 100%
  2. Mark-up harga rumah untuk dapat pinjaman lebih
  3. Buat pengeluaran KWSP.

Satu benda yang ambe nak perbetulkan salah tanggapan ramai. Beli rumah tanpa modal selalunya kena ada wang juga. Anggaran ambe lebih kurang 14-15% daripada harga rumah yang dibeli.

Ini kerana:

  1. Tuan puan masih perlu membayar wang tandajadi (“booking fees”) sebagai komitmen untuk beli sesuatu rumah. Biasanya 3% dari nilai rumah. Sepanjang kerjaya ambe, ambe tak pernah lagi jumpa pemilik rumah yang benarkan tiada wang tandajadi dikenakan.
  2. Pemilik rumah juga kebiasaannya memerlukan baki deposit 7% semasa tandatangan perjanjian jual beli. Untuk pembeli yang guna skim pinjaman 100%, ada sesetengah pemilik yang mungkin bermurah hati untuk benarkan baki deposit dibayar semasa “disbursement”. Tapi jarang sangatlah berlaku.
  3. Tuan puan juga kena bayar tunai kos guaman untuk perjanjian jual beli dan mungkin perjanjian pinjaman perumahan.

Setelah selesai semua transaksi jual beli, bank kemudian akan bayar balik kos deposit tuan puan. Kos transaksi untuk guaman dan duti setem bank tak cover.

Guna Skim Pinjaman 100%

Ada beberapa skim di pasaran yang membolehkan pembeli rumah dapat pinjaman 100%. Antara skim tersebut ialah:

Skim Rumah Pertamaku

skim rumah pertamaku

Skim Rumah Pertamaku ni kerajaan umum pada bajet 2011. Tujuan skim ni adalah untuk bantu golongan muda untuk dapatkan rumah. Boleh dikatakan majoriti bank tempatan ada menawarkan skim ni.

Sepanjang pengalaman ambe, ramai juga jurubank yang tak berapa nak buat skim ni. Ambe pun tak pasti kenapa. Ada yang sampai kata skim ni dah tak wujud.

Namun dalam Skim Rumah Pertamaku ni ambe puji Bank Islam. Pernah 2 kes ambe hantar ke sana dan alhamdulillah klien ambe lulus dengan cemerlang.

Skim Rumah Pertamaku dekat Bank Islam ni juga kadar keuntungan yang bank kenakan adalah rendah. Klien ambe dulu dapat 4.5% untuk 35 tahun. Seorang lagi dapat 4.7%, kerana ada rekod CCRIS terlewat bayar sebulan pinjaman kereta.

Jurubank Bank Islam pernah beritahu Skim Pertamaku tidak seketat skim biasa. Jadi untuk pembeli pertama, ambe sangat sarankan anda guna skim ni.

Namun begitu, skim ini ada syarat tersendiri. Bukan semua orang boleh mohon. Syarat ni tuan puan boleh rujuk di laman web Skim Rumah Pertamaku.

Satu perkara yang tuan puan kena tahu. Skim ini tak cover tambahan kos guaman, duti setem dan nilaian. Jadi kos-kos ni tuan puan kena tanggung sendiri.

Skim Perumahan Belia

Skim Perumahan Belia ni pula dipelopori oleh Bank BSN. Kemudian ada beberapa bank lain turut tawarkan skim yang lebih kurang sama.

Skim Perumahan Belia ni lain sikit daripada Skim Rumah Pertamaku. Untuk 2 tahun pertama, kerajaan akan beri subsidi untuk bayaran bulanan pinjaman perumahan sebanyak RM200.

Contoh kata bayaran bulanan ialah RM700. Tuan puan hanya bayar RM500 untuk 2 tahun pertama. Pada tahun ketiga baru lah bayaran bulanan kembali kepada asal RM700.

Wah, macam best kan?

Nanti dulu. Ada udang di sebalik batu. Huhu. Kadar keuntungan yang bank kenakan untuk skim ni agak tinggi sekitar 5.2%. Ini jauh berbeza dengan Skim Rumah Pertamaku yang boleh jadi serendah 4.4%.

Selain itu, sama macam Skim Rumah Pertamaku, Skim Perumahan Belia ini juga tak cover kos guaman, duti setem dan nilaian dalam pinjaman. Kos ini tuan puan bayar tunai.

Skim ini juga bersyarat dan ambe sarankan tuan puan rujuk di cawangan BSN untuk maklumat lanjut.

Mark-up Harga Rumah

Teknik mark-up harga rumah ni suatu cara di mana pembeli beli rumah dengan suatu harga. Harga tu kemudian dinaikkan (Harga mark-up) dalam perjanjian jual beli. Bila harga naik, sudah tentu pinjaman pun dapat lebih.

Biasanya pembeli buat cara ni untuk menampung kos deposit dan kos belian. Ada juga nak dapat duit ekstra.

Beza antara harga mark-up dan harga belian sebenar tu kemudian akan diterima oleh pembeli. Wang tu tak dapat terus. Pembeli dapat wang di hujung proses jual beli selepas tukar nama rumah.

Tempoh untuk dapat duit tu juga bergantung kepada status hartanah. Sama ada hak milik kekal atau hak milik pajakan. Geran induk atau geran individu.

Guna cara mark-up ni banyak keburukannya:

  • Bayaran bulanan rumah lebih tinggi. Ini mungkin akan menyebabkan perubahan gaya hidup yang ketara.
  • Kebolehan tuan puan untuk buat pinjaman seterusnya semakin rendah.
  • Kos guaman dan duti setem meningkat.
  • Jika pemilik rumah dikenakan cukai RPGT, besar kemungkinan mereka akan caj tuan puan bahagian yang tuan puan markup.

Tapi tuan puan nampak tak apa yang tak kena? Cara ni seolah-olah pembeli mengelirukan bank untuk dapatkan pinjaman lebih.

Ada orang kata tak mengapa sebab mampu bayar dan pemilik setuju. Tapi tipu tetap tipu. Huhu.

Tuan puan. Ambe nasihatkan tak payah la guna cara ni. Kalau tuan puan berdisiplin, bersedia dan menyimpan dari awal, tuan puan akan dapat juga beli rumah.

Buat Pengeluaran KWSP

Ambe pun tak pasti sama ada pengeluaran KWSP ni boleh letak bawah kategori belian tanpa modal. Ye lah duit KWSP tu pun sebenarnya duit dan modal tuan puan.

Cara beli rumah dengan buat pengeluaran KWSP ni memang lazim.

Dengan membuat pengeluaran KWSP tuan puan dapat keluarkan perbezaan antara harga beli dan amaun pinjaman + tambahan 10%.

Contoh kata rumah tu berharga RM100,000 dan pinjaman ialah RM80,000. Tuan puan boleh keluarkan amaun RM20,000 (RM100,000 – RM80,000) dan juga tambahan 10% daripada harga rumah iaitu RM10,000.

Jumlah amaun maksimum yang boleh dikeluarkan ialah RM30,000. Tapi sudah pastilah, dengan syarat ada amaun yang mencukupi dalam akaun 2 KWSP.

Satu perkara yang tuan puan kena ketahui tentang KWSP ni, jika tuan puan guna pakej pinjaman 100%, amaun yang boleh dikeluarkan hanyalah 10% daripada harga rumah. Bukan lagi beza pinjaman dan harga + 10%.

Pakej Pinjaman Perumahan

Jika anda seorang muslim, sudah pasti pilihlah pinjaman yang patuh syariah. Dari segi pakej kadar berubah atau tetap pula bergantung kepada tuan puan. Ambe cadangkan ambil kadar keuntungan berubah berbanding kadar keuntungan tetap.

Bukan apa, kadar faedah / keuntungan tetap tu sedikit mahal berbanding kadar berubah. Kebarangkalian kadar berubah tu untuk naik lebih tinggi daripada kadar tetap juga sangatlah rendah walaupun risiko tu ada.

Kadar Faedah / Keuntungan Pinjaman Perumahan

Untuk semak kadar faedah / keuntungan bagi suatu pinjaman perumahan ni boleh rujuk dekat Loanstreet. Namun tuan puan kena ambil perhatian.

Tidak semestinya tuan puan akan dapat kadar faedah / keuntungan seperti yang diiklankan. Kadar ini bergantung kepada skor kredit tuan puan, pakej pinjaman dan juga harga rumah.

Jika bank menilai pembeli sebagai berisiko atas sebab pernah terlewat bayar atau berkerja di industri yang di anggap berisiko misalnya, kadar faedah mungkin lebih tinggi. Untuk harga rumah pula, semakin rendah harga rumah, semakin tinggi kadar faedah.

Pada tahun 2016, kadar faedah yang normal adalah sekitar 4.4% ke 4.8%.


Prosedur Beli Rumah

prosedur beli rumah

1) Buat Kajian Rumah Yang Ingin Dibeli

Adalah menjadi tanggungjawab pembeli untuk buat kajian atau homework bagi rumah yang nak beli. Jangan harapkan ejen, peguam atau jurubank pula. Tugas mereka ni adalah untuk ‘get the job done‘. Akhir sekali pemilik rumah tu adalah tuan puan.

Sebelum pergi inspection rumah pastikan tuan puan dah tahu serba sedikit tentang:

  • Lokasi rumah dan persekitaran kawasan.
  • Kemudahan setempat seperti masjid, balai polis, sekolah dan hospital.
  • Nilai pasaran rumah di sekitar kawasan tersebut. Ini penting supaya pembeli tidak membayar harga yang lebih.
  • Akses jalan yang berdekatan.
  • Pulangan sewa rumah, anggaran pulangan pelaburan dan lain-lain untuk mereka yang beli sebagai pelaburan.

2) Hubungi Ejen Hartanah Untuk Temujanji Inspection

Hubungi ejen hartanah dan buat temujanji. Ejen hartanah yang baik akan bertanyakan tentang persediaan anda membeli rumah.

Anda jangan melenting. Bila anda berkerjasama dan ejen hartanah tahu anda layak membeli rumah, dia akan bersungguh-sungguh untuk bantu anda. Percayalah cakap ambe. Sebab ambe pun sama. Kiki.

Bila buat temujanji seeloknya buat pada siang hari untuk lihat kawasan persekitaran. Manalah tahu rumah berhadapan dengan kubur tapi tak nampak di malam hari. Kahkah.

Tapi bila datang siang ni ada kekurangan juga terutamanya untuk pangsapuri kos sederhana. Pembeli sukar tak dapat idea kesesakan di suatu kawasan terutamanya tempat parkir kereta.

3) Inspection Rumah

Pada hari inspection fokusnya adalah rumah tersebut. Ketika ini beberapa perkara yang tuan puan perlu beri perhatian.

  • Kedudukan hartanah: di mana terletaknya hartanah tersebut. Untuk pangsapuri contohnya, di tingkat berapa? Lihat persekitaran. Adakah perkara-perkara yang mungkin menyebabkan tuan puan atau bakal penyewa tidak selesa tinggal di situ? Misalnya rumah yang dekat dengan pencawang elektrik atau loji kumbahan.
  • Kejiranan: Ambil feel kejiranan di kawasan tersebut. Dengan siapa tuan puan akan berjiran? Ada sesetengah kawasan perumahan terutamanya pangsapuri majoriti penduduknya adalah keluarga. Ada student. Dan ada pekerja asing. Adakah kejiranan ini sesuai dengan tujuan belian anda?
  • Penyelenggaraan: Adakah rumah atau pangsapuri di senggelara dengan baik? Bagaimana dengan kebersihan. Dan berapa caj penyelenggaraan sebulan? Tuan puan juga boleh temu bual jiran sekitar untuk dapatkan maklumat ni.
  • Kondisi: Ambil perhatian kerosakan yang ada dalam rumah untuk tuan puan buat nilaian. Ada 4 jenis kerosakan yang tuan puan kena berhati-hati. Rumah yang retak, kebocoran, saluran paip tersumbat dan masalah wiring. Kerosakan ini mungkin memerlukan kos pembaikan yang agak tinggi dan lama untuk diperbetul.

Nota: keretakan pada rumah sebenarnya biasa berlaku. Jika tuan puan nampak seperti retak cat, itu tak mengapa dan mudah diperbetul. Namun keretakan struktur itu lebih serius.

Selain itu, tuan puan juga kena ambil perhatian jika rumah dijual besama-sama dengan perabot. Ambil butiran perabot yang ada. Jika tuan puan jadi membeli rumah tersebut, pastikan senarai perabot dimasukkan ke dalam perjanjian jual beli rumah.

4) Membuat Tawaran

Setelah memilih hartanah untuk dibeli, tuan puan akan menandatangani surat tawaran. Tuan puan dinasihatkan supaya meneliti terma-terma dalam surat tawaran tersebut.

Terma-terma ini penting untuk tuan puan patuhi. Kegagalan pembeli untuk mengikut terma ni boleh menyebabkan wang tanda jadi hangus. Antara terma dalam borang tandajadi tersebut ialah:

  • Berapa lama tempoh yang tuan puan ada untuk memohon pinjaman perumahan dan tandatangan perjanjian jual beli. Biasanya 14 atau 21 hari berkerja.
  • Bila tuan puan perlu jelaskan deposit 10%.
  • Bila tuan puan perlu jelaskan baki harga beli 90%.
  • Apa akan jadi jika pinjaman tidak lulus. Nota: sila minta ejen untuk letakkan terma wang tandajadi dikembalikan jika permohonan pinjaman ditolak sebanyak 2 kali.
  • Apa akan jadi jika berlaku pembatalan belian.

Di sini ambe sertakan juga contoh surat tawaran belian rumah untuk rujukan dan pemahaman tuan puan.

Tuan puan juga akan membuat bayaran sebanyak 3.18% sebagai wang tanda jadi atau ‘Booking Fee’ kepada agensi hartanah. Agensi hartanah akan bertindak sebagai pemegang amanah. Ini bagi memastikan wang diurus dengan selamat dan adil.

Untuk belian terus dengan pemilik, ambe cadangkan tuan puan lantik peguam dan bayar wang tanda jadi tu kepada peguam sebagai pemegang amanah. Elakkan daripada bayar terus kepada pemilik kerana ianya berisiko:

  • Tuan puan tidak kenal pemilik rumah dan hati budi mereka. Nauzubillah tuan puan mungkin berurusan dengan broker haram atau scammer.
  • Pada stage ini peguam masih belum mengesahkan rumah tersebut adalah milik tuan rumah.
  • Transaksi juga masih belum sempurna. Takut-takut wang tersebut terus digunakan walaupun perjanjian jual beli belum ditandatangani.
proses beli rumah
Carta proses beli rumah.

5) Mendapatkan Pinjaman & Khidmat Guaman

Apabila tawaran dipersetujui pemilik, anda perlu mendapatkan pinjaman jika belian dibuat melalui pembiayaan. Selain itu anda juga perlu mendapatkan khidmat guaman untuk mengurus pindah milik hartanah dan pinjaman.

Untuk kemudahan, kebanyakan ejen hartanah boleh membantu untuk menghubungkan pembeli dengan peguam dan juga jurubank.

Tips Memilih Bank Untuk Memohon Pinjaman Perumahan

  1. Jika kewangan pembeli kukuh dan komitmen rendah, mungkin Maybank dan CIMB sesuai. Dua bank ini memang pantas. Kelulusan pinjaman boleh tahu dalam 5 hari sahaja jika dokumen lengkap.
  2. RHB sesuai jika anda perlukan bank yang mempunyai Debt Service Ratio yang sedikit tinggi. Kelulusan juga agak pantas.
  3. Untuk belian pangsapuri berumur lebih 10 tahun tapi masih tiada geran strata, sesuai dekat BSN dan Ambank. Bank lain majoriti tak terima.
  4. Untuk pinjaman 100% melalui Skim Rumah Pertamaku, kebanyakan bank boleh buat. Tapi ambe suka guna Bank Islam. Untuk Skim Perumahan Belia pula, sudah pasti BSN.
  5. Hantar permohonan sebolehnya ke 2 bank.

Kelulusan pinjaman anda boleh tahu sekitar 2 minggu secara kasar. Setelah loan lulus, beritahu peguam untuk buat draf perjanjian jual beli. Tuan puan perlu tandatangan letter of offer daripada bank.

Pada masa ni, adalah teramat penting tuan puan faham butiran pinjaman yang diluluskan terutamanya amaun pinjaman sebelum tandatangan.

Jangan pula sampai amaun yang dipohon ialah RM300,000 tapi bank beri kelulusan RM270,000 sahaja. RM30,000 tu tuan puan kena bayar tunai nanti.

Begitu juga dengan kos guaman pinjaman, penilaian dan duti setem. Pastikan amaun tersebut disertakan dalam pinjaman jika itu yang tuan puan pohon.

Ambe pernah terkena klien ambe yang terus tandatangan tanpa semak butiran. Setelah perjanjian jual beli ditandatangani barulah dia sedar yang amaun yang diluluskan adalah rendah. Adus.

Tips Memilih Peguam

  • Pilih peguam yang berpengalaman dalam urusan hartanah. Minta pendapat rakan taulan atau perunding hartanah. Jangan tergesa-gesa dalam memilih, terutama jika pakai pinjaman kerajaan yang perlukan banyak bantuan dari mereka.
  • Pilih peguam yang reputable. Datang ke ofis mereka untuk lihat dan bertemu dengan peguam. Sekarang ni ada peguam yang bergerak secara freelance dan buat part-time kerja lain. Sebolehnya elakkan peguam begini kerana urusan tuan puan dengan peguam ni agak lama. Tuan puan perlu peguam yang fokus.
  • Pilih peguam yang berdekatan dengan rumah. Kalau beli rumah di Lembah Klang, jangan pula lantik peguam di Kota Bharu. Begitulah perumpamaan yang sedikit ekstrim ambe boleh bagi. Huhu.

Selain itu, tuan puan dinasihatkan untuk minta quotation harga daripada peguam. Kebiasaannya caj peguam ni lebih kurang sahaja dengan peguam yang lain sebabnya fi mereka ni dikawal.

Kunci utama bila ada quotation ni supaya tuan puan bersedia. Tak mahu lah pula nanti terduduk bila sampai bil. Peguam juga biasanya akan minta sedikit bayaran sebagai deposit open file sebelum memulakan kerja. Ambe estimate dalam RM300 – RM500.

Nota: jika tuan puan memerlukan khidmat jurubank dan peguam yang baik bolehlah hubungi ambe.

6) Menandatangai Perjanjian Jual Beli Rumah

Dalam tempoh 14 – 21 hari berkerja selepas surat tawaran dipersetujui, pembeli dan pemilik akan menandatangani perjanjian jual beli atau ‘Sales and Purchase Agreement’.

Minta peguam perincikan butiran tentang perjanjian jual beli sebelum tandatangan. Pastikan terma tu sama seperti yang tuan puan expect.

Daripada perincian ni juga tuan puan boleh buat anggaran masa tentang bila kunci tu akan diserah. Ini penting bagi memastikan tuan puan bersedia untuk berpindah ke rumah baru.

Pada masa ini juga, tuan puan juga perlu membuat bayaran baki 6.82% kepada peguam. Wang tandajadi 3.18% ditambah dengan baki 6.82% ini menjadi deposit 10% untuk rumah yang dibeli.

Kebanyakan peguam akan minta tuan puan jelaskan bayaran penuh fi peguam pada masa ini bagi perjanjian jual beli.

7) Urusan Pindah Milik

Kemudian, proses pindah milik bermula. Proses ini diurus dengan bantuan peguam dan perlu diselesaikan dalam tempoh 90 hari berkerja. Bayaran baki 90% harga hartanah juga perlu dibuat oleh anda atau bank dalam tempoh ini.

Untuk hartanah berstatus hakmilik kekal tempoh 90 hari ini bermula dari tarikh perjanjian jual beli.

Ini adalah berbeza untuk hartanah selain freehold. Contohnya hartanah:

  • Berstatus hakmilik pajakan atau ‘leasehold’
  • Berstatus geran induk.

Pindah milik untuk hartanah ini perlu mendapat kebenaran dari pihak berkuasa negeri atau pemaju. Proses mendapatkan kebenaran ini boleh memakan masa antara 1 hingga 6 bulan.

Tempoh 90 hari untuk menyelesaikan pindah milik hanya bermula setelah kebenaran diperoleh.

Jika proses pindah milik dan bayaran 90% baki harga hartanah tidak diselesaikan dalam tempoh 90 hari dari tarikh perjanjian jual beli atau tarikh kebenaran pindah milik diterima, pembeli akan diberi tempoh tambahan 30 hari.

Dalam tempoh ini pembeli dikenakan penalti, amnya pada kadar faedah 8% setahun.

Pada hujung proses ini, peguam akan beri notifikasi kepada pembeli untuk menjelaskan tunggakan cukai pintu, cukai tanah, bil penyelenggaraan dan bil utiliti. Buat bayaran dan serahkan bukti bayaran kepada peguam.

Bank pembeli akan buat bayaran dua kali kepada pemilik rumah. Bayaran pertama atau first disbursement dibuat untuk menjelaskan baki hutang pemilik. Pada masa ini bayaran bulanan pembeli dah kena bayar tapi belum terima kunci.

Dalam tempoh lebih kurang sebulan selepas tu, bank pembeli akan jelaskan keuntungan jualan kepada pemilik. Peguam kemudian akan meminta pembeli datang inspect rumah sekali lagi.

Jika tiada masalah, kunci akan diserahkan kepada pembeli. Pembeli kemudian disarankan untuk menukar nama pada bil cukai pintu, utiliti dan penyelenggaraan.


Masalah-masalah Utama Belian Rumah

cara beli rumah

1) Belian Rumah Untuk Geran Induk Yang Belum Disempurnakan

Proses perfection merujuk kepada geran rumah yang dalam proses tukar nama daripada nama pemaju kepada nama pembeli. Jika tuan puan beli rumah yang mana dalam proses perfection proses jual beli tu akan jadi sedikit lama.

Untuk kebanyakan rumah freehold yang mana pemaju benarkan tukar nama terus daripada pemaju kepada pembeli, proses ini mungkin makan masa tambahan selama sebulan.

Yang jadi masalah jika rumah tu leasehold dan pemaju tidak benarkan tukar nama terus. Nama pada geran mesti ditukar kepada nama pemilik dahulu barulah kepada pembeli.

Dalam kes ni, proses pindah milik rumah tu akan mengalami tambahan masa 3-6 bulan. Kebiasaannya untuk tuan puan terima kunci mungkin boleh makan masa 10-12 bulan dari tarikh perjanjian jual beli.

2) Pemaju Bankrap

Tuan puan masih boleh beli rumah yang mana pemaju mengalami status kebankrapan dengan syarat ada liquidator yang dilantik untuk mengurus. Bila beli rumah sebegini, jangan buat andaian tuan puan boleh terima kunci dengan kadar yang cepat.

3) Rumah Berstatus Geran Induk Berumur Lebih 10 Tahun

Kebanyakan bank tak terima permohonan pinjaman rumah sebegini kecuali beberapa. Hantar kepada bank yang betul jika tuan puan beli rumah macam ni.

4) Perceraian dan Wasiat

Dalam kes perceraian dan wasiat, pemilik perlu selesaikan tuntutan dan pembahagian dulu sebelum jual. Risiko kepada pembeli adalah dari segi masa dan wang ringgit.

Sebab tu dalam apa jua situasi ambe sarankan kepada pembeli jangan bayar terus wang tandajadi kepada pemilik. Bayar kepada pemegang amanah dan risiko sebegini dapat dikurangkan.

Kesimpulan

Akhirnya sampai ke hujung juga artikel Panduan Dan Cara Beli Rumah ni. InsyaAllah ambe akan update dari semasa ke semasa jika ada penambahan.

Ambe harap artikel ni sedikit sebanyak membantu tuan puan untuk membeli rumah. Mohon kongsikan jika bermanfaat ya. Jika ada soalan boleh lontarkan di ruangan komen di bawah.

77 thoughts on “Panduan Dan Cara Beli Rumah Pada Tahun 2017

  1. Salam tuan..saya afif dari temerloh,pahang..berumur 28thn dan bujang..bekerja sebagai polis..saya ada ingin membeli sebuah rumah yg berstatus rumah tinggi (hak milik strata/salinan geran ada)..penjual ingin mnjual rumah trsebut dgn nilai 120k mngikut hrga penilai..saya ada apply loan di bank islam berdekatan..tetapi loan tidak lepas atas alasan gaji tidak smpai 3k..boleh tuan jelas kan dengan lebih lanjut..ini nombor telifon saya..0175429714

    • Salam. Gaji 3k kalau bersih boleh beli rumah yang berharga RM120k. Tapi jika ada komitmen lain macam pinjaman peribadi, kereta etc, akan menyebabkan kebolehpinjaman tu berkurang. Atas sebab tu mungkin pinjaman ditolak. Ada lagi sebab-sebab lain mengapa pinjaman tak lulus. Saya cadangkan tuan guna kalkulator semak kelayakan pinjaman perumahan yang saya sediakan di website ni.

  2. Assalammualaikum tuan,
    Saya banyak membaca tips2 hartanah dari website tuan. Namun saya masih ada sedikit kekeliruan. Untuk maklumat tuan, saya telah membuat bayaran ‘booking fees’ kepada pemaju minggu lepas dan telah submit home loan application kepada sebuah bank. Rumah yang kami nak beli ni unit baru yang telah siap dan beli direct daripada pemaju. Namun, agak musykil sedikit bila developer keep asking bila nak sign S&P. Saya ingin bertanya :
    1) perlukah kita menunggu surat tawaran daripada developer selepas bayar booking dan pre-approval daripada bank dahulu, baru kita sign S&P?
    2) bila kita perlu bayar legal fees? adakah semasa sign S&P?

    Oleh kerana tempat kami bekerja yg agak jauh di utara manakala rumah yg kami ingin beli un di selatan , kami perlukan sedikit kepastian untuk melancarkan urusan pembelian kami.

    • Salam.

      1) Elakkan sign S&P sebelum tuan dapat kelulusan pinjaman dan sign letter of offer dari bank. Namun begitu kena cepat juga sebab biasanya booking tuan tu bertempoh, takut-takut hangus pula.

      2) Legal fee biasanya dibayar semasa signing S&P.

  3. Asslammualaikum Tuan, boleh saya tahu tempoh masa yang diambil oleh bank untuk bayar kepada penjual setelah advise dari peguam.

    Terima kasih

    • Salam. Proses ni tak tentu berapa lama. Secara kasar sebulan ke dua bulan. Namun boleh jadi kelewatan dalam beberapa kes. Selalunya kelewatan tu terjadi bila ada delay untuk lawyer keluarkan original dokumen dari bank penjual dan caj kepada bank pembeli.

  4. Assalam Tuan,
    Saya ada masalah pembelian rumah. Rumah yg aruah bapa saya tinggal dulu tu ada perjanjian jual beli tapu perjanjian mulut saja. So saya menyambung urusan tersebut. Masalahny tiada apa apa perjanjian bertulis di buat. Cume surat pengesahan deposit sebyk 3k tanda setuju saja yg ada.Tuan uma nk jual 85k, saya tlh membayar rm43,400 secara tunai berperingkat2 selama 3 thn. Nama saya xblh wat loan. So baki 41,100 tu kne selesaikan dgn pejabat perumahan negeri atas penama tuan uma. Saya membayar setiap bln rm300 kepada tuan uma krn gajinya dipotong utk byran umanya itu.
    Soalan saya apakah cara dan jalan seterusnya saya nak selesaikan masalah ini?
    Dan sekiranya saya membatalkan perjanjian itu, apakah saya boleh menerima kembali wang yg saya bayar itu? Atau dikire hangus.
    Atau saya kne wat perjanjian bertulis?

    • Salam. Pertamanya saya cadangkan tuan buat title search di pejabat tanah untuk pastikan rumah tersebut nama siapa.

      Jika masih nama penjual:
      1) Saya cadangkan tuan lantik lawyer untuk khidmat nasihat dan buat perjanjian jual beli
      2) Penjual mesti mengiktiraf bayaran yang sudah dibuat
      3) Capai persetujuan untuk cara bayaran baki dengan penjual

      Jika tuan buat pembatalan, risiko adalah di pihak tuan kerana tiada hitam putih sebelum ini. Mungkin wang tersebut hangus.

  5. Terima kasih atas penerangan tuan.

    Maaf tuan, saya mohon pencerahan sedikit lagi:

    1) Bolekah bayaran bulanan yang saya bayar kpd penjual itu setiap bulan itu di kira saya membayar baki utang?

    2) Dan bolekah penjual menganggap itu sebagai saya menyewa rumah tersebut?

  6. salam tuan..saya ada rumah kos rendh dan sekarang saya ingin jual rumah tersebut tapi peguam tersebut tidak benarkan kecuali saya ada rumah lain..Jadi sekarang saya ingin membeli rumah yg berharga 140k.gaji saya hanyalah 2k sahaja.adakah saya layak tuan?lagi satu perlukah slip gaji dan pengesahan majikan saya berikan kepada pemaju/peguam atau terus beri kepada bank?terima kasih..

    • Salam,

      1) Boleh saya tahu mengapa tidak dibenarkan? Secara perundangannya boleh je jual. Melainkan lawyer tu beri nasihat dari segi kewangan.
      2) Boleh puan berikan butiran komitmen bulanan dengan bank, cth installment rumah sedia ada, pinjaman peribadi dan kad kredit?
      3) Slip gaji dan pengesahan majikan hanya diperlukan untuk tunjuan permohonan pinjaman. Boleh beri terus kepada jurubank.

  7. Mohon pandangan tentang harga rumah yang dipapar di mudah.com.
    Rumah Semi D 590K di Pajam Nilai. Pembelian melalui agent. Berbalaoi tak ?

  8. salam tuan. saya mohon pencerahan. agak buntu ni. Saya nak beli rumah baru harga RM340K harga pasaran.. dan janji akan bayar bila dapat duit pencen nanti.
    i] Pencen bulan Jun. Developer beri tempoh end of Ogos.
    ii] saya dh bayar booking RM1k
    iii] dikehendaki bayar 10% masa terdekat.
    Persoalannya;
    untung ke beli rumah ni dengan harga pasaran tu?. Jika saya tak dapat duit pencen end of August, adakah duit 10% tu boleh hangus?

    • Salam tuan,

      1) Dari segi untung atau tidak tu, saya mohon maaf tak dapat nak bagi pendapat tu. Sebenarnya ini bergantung kepada pembeli dan matlamat belian.
      2) Kemungkinan boleh hangus jika bayaran tak dapat dijelaskan tepat masa.

  9. Salam..sy ad masalah dgn status rumah yg telah dijual kpd org lain tetapi cukai pintu masih dihantar kpd sy..sy pernah mmohon utk mmbeli tetapi x jd..rumah tu dibwh kuota bumiputera..baru2 ni sy ad pergi ke alamat tu tp penghuninye bukan bumiputera yg tinggal..adakah pemaju telah menipu dgn mnjual rumah trsebut kpd bkn bumiputera walhal kuota bumiputera..hal ni da brlarutan selama hmpir 10 thun..sy bimbang tentang risiko trhadap sy pd mase hdapan..terima kasih

  10. Tuan..untuk skim perumahan belia..pembeli perlu sedia 10% deposit ke?..dan selepas loan approve akan dibayar balik..dan adakah skim tersebut ada lock in period

      • soalan lagi tuan..saya bercadang untuk membeli rumah ppa1m dan menggunakan skim perumahan belia..dalam proses menurut laman web ppa1m terdapat deposit 2% yang perlu dibayar..jadi 10+2?..saya perlu pencerahan kalau tuan pernah ada pengalaman dalam pembelian rumah ppa1m..

  11. Assalamualaikum,

    terima kasih kerana tuan menulis artikel yang sangat bermanfaat. Tahniah.

    Jika ada rezeki, saya akan beli rumah status leasehold di Selangor. Cuma saya keliru:

    1) Adakah saya kena mula buat pembayaran loan sebelum terima kunci? Selalunya berapa bulan saya kena bayar tanpa rumah itu masih belum jadi milik saya?

    2) Adalah langkah bijak jika saya tidak mahu ambil takaful MRTT/MLTT untuk rumah saya, tetapi saya ambil takaful hayat?

    Terima kasih tuan

    • Salam tuan.

      1) Selalunya tuan akan buat bayaran 1-2 bulan sebelum terima kunci. Namun boleh jadi lebih panjang jika ada masalah yang timbul. Untuk elakkan, tuan boleh letakkan terma untuk masuk awal rumah semasa installment mula berjalan.
      2) Untuk soalan ni, saya mohon untuk tuan bertanyakan kepada financial planner atau ejen insuran. Saya boleh jawab namun bukan ahli. Bimbang tersalah advice.

  12. Terima kasih tuan kerana berkongsi banyak maklumat dalam penulisan diatas.

    Cuma ada beberapa perkara yang saya tak jelas tentang hartanah jenis leasehold-subsale.

    1) Saya maklum dengan proses tukar milik di pejabat tanah akan memakan masa yang lama.Jadi, macam mana nak mengelakkan daripada keadaan dimana pembeli terpaksa mula membayar loan bank tapi belum mendapat kunci rumah?
    .
    2) Jika situasi diatas berlaku, ada tips/kaedah yang boleh selesaikan/elakkan daripada berlaku?

    Sebab saya ada berminat untuk membeli subsale-leasehold. REN mengjangkakan kunci boleh dapat Disember. Tapi loan mungkin dah kena bayar mulai Jun.

    terima kasih tuan,

    • Salam.

      Benar situasi ini mmg berlaku. Paling minimum 1-2 bulan tuan kena bayar dulu sebelum terima kunci. Namun pada ketika ini tuan tidaklah bayar full installment tersebut.

      Saya cadangkan dapat persetujuan daripada pemilik untuk masuk awal atau buat perjanjian sewa. Seeloknya persetujuan dicapai sebelum sign S&P.

  13. assalam tuan, bardasarkan pengalaman tuan berapakah jumlah pinjaman perumahan yg biasa diluluskan andai gaji bersih 4.5k (selepas ditolak pinjaman sewabeli kereta, rumah pertama dan cukai)? . Bercadang membeli rumah harga dlm lingkungan 550k area kl/sel..terima kasih

    • Jika tuan nak beli rumah RM550k, saya anggarkan boleh lulus. Tapi lebih elok & tepat jika tuan guna kalkulator kelayakan pinjaman perumahan yang saya sediakan tu.

  14. Assalamualaikum ..Tuan .saya telahmennanda tangani Perjanjian jual jual beli dan kelulusan dari bank..pinjaman telah diluluskan Rm135 000..
    Rumah pengangan bebas.
    Saya nak tahu perlukah lagi hendak membuat penilaian bagi rumah tersebut. Dan berapakah bayaran bagi penilaian ini…
    Terima kasih Tuan.

    • Untuk belian menggunakan pinjaman, penilaian wajib dibuat. Biasanya amaun untuk 135k ni kos penilai RM1000. Kebanyakan pakej pinjaman benarkan untuk amaun ini disertakan dalam loan.

  15. Salam tuan,saya ingin bertanya berapa lama tempoh yang akan diambil oleh bank untk disbursement kepada lawyer selepas lawyer menghantar surat advice kepada bank?

  16. As salam tuan…sy dalam proses membeli rmh yg sy sewa skarang ni..loan dh lulus dan bank dah bayar kepada owner 40% dan skarang ade baki lg 60% yg perlu bank jelas kpada owner..sy masih menunggu bank jelaskn bayaran dan tunggu pertukaran nama geran..proses ni telah mkn masa 9 bulan..masalah sy skarang perlu kah sy membayar sewa rmh kepada owner sementara menunggu proses ni siap..tolong beri penjelasan tuan..

    • Salam tuan.

      1) Kebiasannya dalam S&P tiada terma mengatakan tuan perlu sewa rumah tersebut.
      2) Jika tuan urgent nak masuk rumah, boleh buat perjanjian dengan tuan rumah untuk menyewa.
      3) Minta nasihat peguam tentang anggaran jangkamasa bila kes belian tersebut akan selesai.

  17. Salam Tuan. Saya Faizal dari Johor. Ingin bertanyakan mengenai pembelian rumah di kawasan Johor ini.

    Untuk makluman Tuan, saya bekerja sendiri dan dianggarkan sekarang jumlah duit masuk setiap bulan dalam RM5000-7000 atau lebih. Yang pasti RM5000 itu minimum.
    Sy sudah daftar SSM dan akaun semasa juga sudah ada. Cuma sy tiada slip gaji dan masih belum mencarum mana-mana KWSP dan sebagainya.

    Jadinya sy agak musykil adakah kes sy ni bank akan approve loan sy? Dan apakah patut sy buat utk pastikan loan sy boleh lepas? Memang berhajat akan guna segala cara untuk pastikan loan lulus. Sebab sy yakini sy mampu bayar cumanya dokumen tidak begitu kuat kerana tiada slip gaji dan sebagainya.

    Mohon Tuan dapat mencadangkan yang terbaik untuk saya. Sy akhiri dengan ucapan ribuan terima kasih.

    • Salam tuan. Dalam kes tuan ni tuan memohon mengguna nama peribadi atau syariat? Jika nama peribadi mungkin agak sukar kerana tiada dokumen sokongan. Jika syarikat, boleh saya tahu tuan daftar syarikat enterpise atau sdn bhd?

      • Terima kasih kerana membalas pertanyaan sy.

        Sy memohon menggunakan nama syarikat. Syarikat enterprise.

        Harap Tuan dapat bantu saya terima kasih.

  18. Salam tuan … Nk tny kalau gaji 2k biasanya layak utk anggaran hrga ruma brapa ye … Saya takde komitmen apa2 macam kereta ke ruma ke …jd nk tny brapa hrga ruma yg layak utk gji 2k…???

  19. Salam tuan.. nak tanya sikit, saya nak beli rumah berstatus leasehold, pemilik adalah bumiputra.. soalannya, bagaimana nak elak dari tidak dikenakan penalti disebabkan lambat mendapatkan kelulusan pihak berkuasa negeri?

    • Salam. Biasanya dalam perjanjian jual beli menyatakan jualan mesti sempurna dalam masa 3 bulan. 3 bulan tersebut bermula setelah tuan terima kelulusan dari pihak berkuasa negeri. Tuan boleh minta peguam untuk confirmkan.

  20. assalamualaikum Tuan Arif,
    saya beli rumah yg dah siap sepenuhnya dan bole diduduki dari pemaju…
    sign offer letter 27 Feb,
    sign S&P di lawyer ofis 07 Mac
    sign jurunilai dan bayar fee RM1K 22 Mac
    ** skrg masih tnggu original S&P, pemaju dah sign… mengikut kata lawyer pemaju, dia tunggu dokumen bank dari lawyer bank baru nak pegi stamping kerana nak tarik dan panjangkan waktu supaya saya tak kena bayar penalti/interest nanti…

    Berapa lama lagi agaknya proses untuk sampai dpt kunci ye?

  21. Assalamualaikum tuan. saya dalam proses nak beli rumah, adakah menjadi masalah sekiranya saya tandatangan s&p di pejabat pemaju.? ini kerana lawyer disediakan oleh pemaju. saya rasa lebih mudah berkomunikasi dengan staf yang berbangsa melayu. pengalaman suami membeli rumah, lawyer daripada pemaju, tiada penerangan diberikan, kami cuma tandatangan sahaja. mohon pencerahan, terima kasih

  22. Salam.. sy sudah memiliki rumah pertama berharga 145k dan bercadang membeli rumah kedua..sy brgaji 2900.. adakah sy layak beli rumah kedua? jika ya berapa nilai hartanah y layak?

  23. Saya seorang bumiputera….
    adakah kita layak mendapat 5% diskaun daripada harga rumah?
    status rumah macamana kita berkelayakan penjimatan 5% itu?
    dimana kita nak rujuk surat atau arahan yang mengatakan bumiputera layak mendapat diskaun 5%?
    sebab saya tanya pemaju dan lawyer, tiada jawapan yang pasti….

  24. Salam..berapa lama masa yang diambil untuk menunggu pihak bank untuk memberi maklum balas status serah cek kepada pihak penjual rumah dan serah kunci dilakukan??

    • Ini bergantung kepada geran rumah puan. Biasanya sekitar 4 bulan selepas tarikh jual beli (freehold) atau consent (leasehold).

  25. Assalamualaikum,

    En Arif, Saya telah tandatangan penjualan rumah saya pada 20 Dec. 2016.
    Dan bank telah clearkan baki pinjaman saya pada 20 Mac 2017.
    Berapa lama ye utk bank menyerahkan baki pembelian kepada saya.
    Dan saya kurang jelas tentang Grace period selepas 90 hari dan charge penalty 8% atas kelewatan.

  26. Salam. Saya tiada pengalaman dalam bab beli rumah, so nak minta pendapat. Saya bekerja dan menetap di KL. Saya bercadang untuk membeli rumah di Johor untuk ibu dan kakak yang sekarang menetap di sana. Urusan survey/inspection rumah, saya serahkan pada kakak. Untuk agreement jual beli dan loan, saya akan tanggung. Logik tak kalau saya apply loan di KL? Saya plan untuk balik Johor sekali sahaja untuk sign Sales & Purchase agreement. Susah untuk ambil cuti kalau perlu ulang alik ke Johor selalu.

  27. assalamualaikum…saya ada memohon pinjaman bank sebanyak 145k…dan bank telah meluluskan pinjaman sebanyak 136,908..selebihnya saya akan keluarkan dari akaun ke2 kwsp..saya telah menbayar booking rm500 pada pemaju sebelum membuat pinjaman…bank call utk saya sain dokumen pinjaman…apa langkah yang seterusnya selepas saya sain pinjaman?….bila perlu saya berurusan dgn peguam?berapa bayaran utk peguam…adakah bank yg melantik peguam utk saya atau sebalik nya….saya tiada pengalaman langsung dlm pembelian rumah…ini rumah pertama saya…saya harap tuan dpt bantu saya

  28. Salam Tuan,

    Saya dalam proses pembelian rumah status leasehold. Pinjaman dh di luluskan 90%. 3% Booking dh dibayar dan lebihan deposit owner setuju tunggu pengeluaran kwsp. saya ada beberapa soalan dan kekeliruan dan mohon penjelasan dr tuan.

    1) Bila boleh sy buat permohonan utk pengeluaran kwsp
    2) if sy dh sign agreement, bayaran bulanan dah perlu dibuat ke?
    3) rumah masih belum ada title strata adakah kemungkinan akan ada masalah bila sy dh beli? macam mana sy nak apply strata ?
    4) selalu dalam masa berapa lama selepas sign snp sy boleh dpt kunci?

    terima kasih tuan. semoga bantuan tuan dpt merungkai kekeliruan saya.

  29. Salam Tuan,
    Saya Khairul ingin bertanya, perlukah saya membayar fi guaman untuk perjanjian pinjaman perumahan sedangkan saya akan membeli rumah sub-sale status freehold menggunakan pinjaman perumahan kerajaan.
    Terima kasih atas semua maklumat yang telah diberikan.

  30. Assalammualaikum,

    Tuan, bagaimanakah proses pembelian rumah untuk tujuan disewakan kepada orang lain. adakah proses pembeliannya sama?

  31. Asalamualaikum tuan.Saya bercadang beli rumah second dg harga tunai.
    1.Apakah sya perlu dpt khidmat peguam?
    2. Boleh kah saya uruskan sendiri? terutama pindah milik di pejabat tanah.
    3.Kalau boleh apakah langkah yg perlu saya ambil.

  32. 1)Tn lawyer fee utk rumah freehold dan leasehold sama atau berbeza??
    2)Jika Pemaju bayar LAD charges kpd pembeli adakah mereka berhak utk cancel bayaran stamp duty??(i ada 50% stamp duty krn rumah pertama)

  33. Salam encik.
    Saya nak beli rumah yang 120k dari pemiliknya. Di sarikei, sarawak. Pertanyaan saya.
    1.sy berumur 33
    2. Pkerja swasta gaji cuma rm920 sebulan..sy tak ada komitment pinjaman dari mana2.. Kereta ataupun kredit card.
    3. Adakah sy layak memohon 100% dari bank?
    4. Boleh beri penjelasan tentang pembayaran dari a to z secara ringkas.
    Terima kasih.

  34. Hi n salam..
    Recently kawan i beli sebuah rumah dan mjnta saya menjadi penjamin.. kawan saya minta beberapa dokument untuk procedure penjamin..
    1.ic copy
    2. Epf statement 2 tahun
    3. Payslip(6 bulan)
    4. Bank statement
    5. Surat majikan

    Soalan saya adalah, betul ke semua document dipeelukan untuk memjadi penjamin rumah kawan saya?

    • Salam. Pendapat saya betul dah tu tuan. Dokumen penjamin ni sapa dengan dokumen yang diperlukan untuk memohon pinjaman.

  35. Assalam, tuan.

    Mohon pencerahan bagi :

    1) Prosedur membina rumah atas tanah sendiri melalui pengeluaran akaun KWSP.

    2) Pihak yang terlibat sepanjang urusan membina rumah

    3) Dokumen yang terlibat bg mengikat kontraktor dan pelanggan.

    Nota :- Pelan membina rumah sudah ada serta inspection tapak oleh Tuan kontraktor baru bermula.

    Terima kasih atas pencerahan

  36. salam tuan. saya tandatangan s&p untuk rumah dari developer. sepatutnya terima kunci 3 bulan lepas. pemaju telah hentikan pembinaan. tapak projek kosong bahkan rumah contoh pun belum disiapkan. pemaju memberi pilihan untuk menamatkan kontrak s&p. patutkah saya menerima tawaran tersebut dan apakah wang refund yang saya boleh terima dari pemaju. bagaimana pula dengan insuran mrta yang telah dipotong. adakah boleh dikembalikan? terima kasih.

  37. Assalamualaikum En Arif..

    – Bolehkah kita tandatangan perjanjian jualbeli dengan sykt guaman yg dilantik oleh pemaju tetapi permohonan untuk pinjaman perumahan kerajaan belum dapat kelulusan lagi.

  38. Assalamualaikum..

    Adakah kita boleh tandatangan perjanjian dgn sykt guaman yang disediakan oleh pemaju sedangkan kita belum lagi mendapat kelulusan pinjaman perumahan.

  39. Assalam…En Arif,

    Saya dalam proses membeli rumah subsale milik kekal dengan 5 penama di dalam geran. Buat masa ini rumah berkenaan ada penyewa. Pembayaran bagi pembelian (harga rumah RM90K) akan dibuat secara tunai. Pemilik meminta 10% deposit dan dibayar terus kepada beliau. Apabila pemilik menerima deposit tersebut, saya akan diberikan kunci rumah dan saya boleh terus menduduki rumah tersebut sementara menunggu proses tukar hakmilik selesai.

    Kemusykilan saya dan diharap mendapat pencerahan daripada En Arif :-
    1. Saya rasa lebih yakin untuk membayar deposit melalui peguam yang akan saya lantik; sedangkan pemilik mahu deposit itu dibayar terus kepadanya.
    Persoalannya :
    (a) Bagaimana isi kandungan dokumen yang perlu saya sediakan untuk membuktikan pembayaran deposit ini sekiranya saya terpaksa membayar terus kepada pemilik?
    (b) Bolehkah sekiranya saya hanya bersetuju untuk membayar wang “Booking’ – 3.18% sahaja dan selebihnya apabila SNP ditandatangani?
    (c) Bolehkah dokumen bayaran Deposit/Booking ini dimatikan setem di Pesuruhjaya Sumpah untuk melindungi kepentingan saya kelak sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini?
    (d) Bilakah waktu yang sesuai untuk pihak peguam menyediakan SNP?

    2. Seorang daripada penama di dalam geran telah meninggal dunia. Memandangkan ada persetujuan untuk jual-beli ini, maka pihak pemilik kini akan berurusan dengan PTG untuk memasukkan nama waris bagi penama yang telah meninggal dunia.
    Persoalannya : Berapa lamakah tempoh untuk menyelesaikan urusan ini?

    3. Sekiranya saya bersetuju membayar Deposit terus ke tangan pemilik; saya akan diberi kunci rumah dan dibolehkan memasuki/mendiami rumah tersebut. Perkara yang saya ingin lakukan di bawah, perlukah dinyatakan secara bertulis di mana-mana dokumen/SNP atau cukup secara lisan sahaja:-
    (a) bolehkah saya membuat pembaikan dan ubahsuai sementara menunggu urusan tukar hakmilik selesai? ATAU alternatif lainnya….
    (b) Saya bercadang membenarkan penyewa sedia ada terus menyewa sehingga urusan geran dengan PTG selesai. Dalam tempoh ini duit sewanya saya yang ambil.

    4. Pemilik meminta saya menguruskan sendiri bagi mendapatkan perkhidmatan peguam.

    Persoalannya:
    (a) Adakah perkhidmatan peguam hanya melibatkan pihak saya seorang sahaja?
    (b) Jika ada urusan yang melibatkan pihak pemilik dan dikenakan bayaran; adakah kos tersebut akan ditanggung juga oleh saya seorang atau ada sebahagiannya yang kena ditanggung/dibayar oleh pemilik?
    (c) Bolehkah bahagian yang kena dibayar oleh pemilik ditolak dari bayaran harga rumah sekiranya mereka tidak mampu membayar kos perkhidmatan peguam mereka?

    5. Setelah urusan jual-beli dan tukar hak-milik selesai, saya bercadang untuk mencagarkan geran tersebut ke bank untuk mendapatkan pinjaman bagi kos ubah-suai rumah. Boleh En Arif terangkan prosedur dan proses bagi perkara ini dan berapa lama tempoh diambil oleh pihak bank sebelum ianya diluluskan?

    Terima kasih En Arif bagi penjelasan yang akan diberikan.

  40. assalam,
    Mohon pandangan tuan…saya menjual rumah saya dan pesetujuan telah dibuat…S&P telah ditandatangan pada 1hb march lepas… deposit baki 7% masih tidak diterima oleh kerana kata lawyer,buyer tidak dpt keluarkan epf dia kerana surat tawaran dgn s&p alamat ada kesilapan alamat…katanya buyer telah urusan itu dan telah submit semula ke epf…dan buyer maklumkan pada lawyer epf lambat….pada pendapat saya epf sangat efisen sekiranya semua dockumen diperlukan lengkap….. disini saya difahamkam dengan tempoh bank pembeli menyelesaikan urusan dlm tempoh masa 3bln..dan sekarang telah lebih 3bln dan deposit juga saya belum terima..(booking 3% agent dah ambil)…pada pandangan tuan,apa perlu saya buat?ada kah pembeli seperti ini adalah pembeli genuine atau sebagainya…dlm snp harga jualan dimarkup..itu saya tak kisah la…tapi adakah mereka cuba delaykan urusan ini?atau mungkin markup price tu akan digunakan sebagai baki deposit kononnya? Atau ada trick lain kami org biasa tak faham?perlukah saya menungu…perlukah saya open for sale semula? Saya tidak punya apa document atau bukti setakat ini mengatakan buyer telah bayar 3%….agent saya dah dpt suit terus sengap…langsung tidak membantu

  41. salam tuan
    saya ada beberapa soalan nak diajukan
    1.selepas kwsp kredit duit dari akaun 2, baki 7%tu saya nak bayar kepada siapa?adakah lawyer yg dilantik?maksudnya saya sediakan bank draft atas nama syarikat peguam beliau?

    2.jika rumah yg dibeli adalah leasehold tinggal 66 tahun lg tempoh pajakan, berapa tahun lagi tuan boleh cadangkan agar rumah tersebut dijual?

  42. Saya nak beli rumah 2nd hand.. rumah tu owner da abis bayar n dah tukar geran tanah ke atas namanye..
    Semasa sya nak uat apply loan sya kena sertakn SNP..
    SNP yg dimksdkn tu SNP antara owner n pemaju dahulu ke.. da klu SNP tu ilang cammer ye..

  43. Hi Tuan,

    Saya Nak tanya..Saya baru check CCRIS, ada 1 under special attention account (ASB Loan). Saya dah tutup account asb loan since 2014 dah, cuma amount penalty x buat settlement. sekarang dah buat and dah dapat release letter. Bank boleh accept tak release letter untuk housing loan? lagipun, bila check ccris untuk commitment kereta & personal loan record 12 bulan lepas memang xde masalah.

    Ada tak chance untuk loan saya lepas?

  44. Assalamualaikum tuan…..
    Saya nak tanya cara untuk mohon yang RM200 yang kerajaan bagi melalui Skim Perumahan Belia macam mana yer…rumah saya beli guna bank BSN…saya dah tandatangan dengan pemaju masa bulan Januari 2017 dan telah pun terima kunci rumah.
    Saya mahu tahu cara untuk mendapatkan RM200 itu…Terima kasih…

    • Salam. Pertamanya elok puan semak sama ada loan BSN tu under Skim rumah pertamaku atau skim biasa? Tentang RM200 tu setahun saya dia potong terus dari amaun installment yang dibayar.

  45. assalam tuan.
    say bekerja sendiri(enterprise) dan cukai 2016 saya rm2800. saya ada komitment kereta rm1500 dan ptptn 150.layak ke saya nak buat loan rumah anggaran rm500-600k. ini rumah pertama. terima kasih

  46. Assalamualaikum Tuan.

    Saya baru sahaja bekerja tetap selama 1 tahun dengan gaji RM2,400 sebulan di sebuah syarikat swasta. Ibu saya memiliki tanah di kampung yang sememangnya menjadi impian saya untuk membuat rumah idaman design sendiri. Boleh tuan berikan sedikit tips jika saya ingin membuat pinjaman yang bersesuaian dengan kemampuan saya, jika jumlah pinjaman adalah sebanyak RM150,000-200,000.00.

    Terima kasih.

    • Salam. Sebenarnya puan lebih tahu berapa kemampuan puan kerana mungkin ada komitmen lain yang puan perlu ambil kira. Tapi secara general, untuk rumah yang nak diduduki ni eloknya bayaran bulanan tu tak melebihi 30% daripada pendapatan.

  47. Salam tuan..sy nak tnya pendapat..sy bercadang nak beli rumah subsale harga rm145k dan harga market value rumah tu rm160k..sy ada try tnya bank bulanan utk loan rm145k roughly dalam rm700 (35 tahun) dan rumah tu skg ada penyewa dgn sewa bulanan rm600..sy kira2 ada -ve income rm100..patutka tuan sy beli rumah subsale tu walaupun rumah tu memang berada dtmpt strategik (dekat Uni, shopping mall)

    • Salam,

      Dari segi patut atau tidak beli tu saya tak berani nak speculate. Cuma pada pendapat saya memang sukar sekarang ni nak dapatkan rumah pelaburan yang ada positive cashflow di pasaran subsale, melainkan rumah seperti rumah lowcost atau dibeli secara lelongan. Ada yang beli rumah & absorb -ve cashflow untuk beberapa tahun & expect untuk dapat +ve cashflow pada tahun ketiga & seterusnya.

Leave a Comment

Langgan Panduan Hartanah. Percuma.

Dapatkan panduan hartanah dan senarai rumah bawah nilai pasaran terus ke e-mel. Percuma. Janji tiada spam.