Panduan Dan Cara Jual Rumah Di Malaysia

Jual rumah ni ada cara dan langkah. Kalau tak ikut prosedur yang betul jualan boleh jadi memeningkan dan tak berjaya. Dalam artikel ini saya akan terangkan kesemua aspek dan cara jual rumah. Mudahan-mudahan dapat menjadi panduan kepada anda.

Jika anda ingin baca dalam Bahasa Inggeris, sila rujuk artikel The Ultimate Guide On How To Sell A House In Malaysia.

Jom mula!

Cara Nak Menetapkan Harga Rumah

1) Buang emosi

Ramai pemilik ada nilai sentimental dengan rumah yang nak dijual. Mereka dah duduk lama di situ, dah ubah suai rumah dan lihat anak-anak mereka membesar.

Ini boleh jadi halangan semasa penjual nak tetapkan harga rumah.

Mereka tetapkan harga terlalu tinggi dan gagal menjual.

Atau jika rumah tu pernah beri kesan emosi negatif…

Mereka letak harga terlalu rendah dan akhirnya tak dapat apa yang patut mereka dapat.

Bila nak tentukan harga, anda kena berlapang dada dan buang emosi terlebih dahulu.

Ini kerana rumah anda akan bersaing dengan ratusan rumah lain dan emosi boleh menggagalkan jualan.

ejen hartanah selangor & kuala lumpur

Bila anda dah buat langkah ni, barulah anda boleh tentukan harga rumah berdasarkan harga pasaran dan permintaan.

2) Semak harga pasaran

Anda mesti semak harga pasaran rumah.

Menetapkan harga rumah berdasarkan harga pasaran membantu pembeli untuk dapatkan pinjaman mencukupi.

Kebanyakan pakej pinjaman hanya beri margin 90%.

Jika rumah berharga RM100,000 misalnya, amaun pinjaman ialah RM90,000. Dan RM10,000 tu ialah deposit yang pembeli bayar secara tunai.

Bayangkan jika anda tak semak harga pasaran dan tetapkan harga RM150,000. Tentulah membebankan pembeli. Pembeli terpaksa keluarkan tunai sebanyak RM60,000.

Itu pun belum lagi campur dengan kos guaman dan stamping. Ini boleh jadi sekitar 5% daripada harga rumah.

Besar kemungkinan pembeli tidak akan buat belian. Sekalipun mereka ada jumlah tunai tu, mereka takkan beli. Ada tawaran yang lebih baik dekat pasaran.

Jadi, bagaimana cara nak semak harga pasaran rumah?

Anda boleh guna cara berikut:

  • Gunakan khidmat Semak Market Value Rumah yang saya sediakan ni
  • Tanya jurubank
  • Semak dengan ejen hartanah
  • Lantik penilai professional

Jika anda tanya jurubank, mungkin sukar sedikit nak dapat komitmen mereka. Klien utama mereka adalah ejen hartanah atau pembeli rumah. Bukan pemilik.

Cara terbaik untuk buat semakan dengan melantik penilai professional. Nilaiannya lebih tepat dan anda akan dapat satu laporan. Tapi kena bayar la khidmat ni.

Untuk semak nilai pasaran ni anda kena beri butiran berikut:

  • Jenis rumah
  • Alamat lengkap
  • Saiz lot dan binaan rumah
  • Kedudukan lot (intermediate, corner atau end lot)
  • Bilangan bilik
  • Butiran ubahsuai, jika ada

Jika anda dah ubahsuai rumah, dan ianya melibatkan ubahsuai struktur, anda mesti dapat kebenaran daripada pihak berkuasa.

Kalau tak dapat kebenaran, kos ubahsuai tu tak dikira dalam harga pasaran.

3) Buat kajian pesaing dan permintaan

Harga pasaran ni berguna untuk tahu anggaran. Tapi anda tak boleh gunakan harga pasaran ni untuk menentukan harga.

Anda mesti juga semak berapakah pesaing anda sedang jual di pasaran.

Contohnya. Jika nilai pasaran rumah anda ialah RM500,000 dan pemilik lain jual pada harga RM400,000, sudah pasti rumah anda susah nak terjual.

Ini boleh berlaku kalau sambutan dekat kawasan rumah anda tu tak berapa baik. Tengok-tengok, semua jual bawah harga pasaran. Memang tak laku la rumah anda jika letak pada RM500,000.

Ha, ni la rahsia bagaimana nak tetapkan harga jual. Saya panggil ni Hukum Arif (haha).

Harga jual = harga pasaran atau harga pesaing, yang mana lebih rendah.

Kalau anda ikut formula ni, rumah akan terjual insyaAllah.

Jadi, bagaimanakah nak semak harga pesaing?
  1. Semak portal pengiklanan dan lihat harga tertinggi dan terendah rumah berdekatan. Pastikan ciri rumah sama. Adakah harga anda kompetitif? Rumah yang berharga lebih rendah daripada rumah anda, pastinya akan terjual terlebih dahulu.
  2. Tanya ejen hartanah tentang harga transaksi semsasa di sekitar kawasan rumah anda. Tujuannya nak ukur permintaan. Walaupun harga iklan tinggi, namun mungkin pembeli tak berminat nak beli pada harga tersebut.

Saya ada tulis artikel spesifik berkenaan dengan topik ni. Boleh rujuk artikel Cara Semak Harga Pasaran Rumah 2018.

4) Ambil kira faktor negatif

Ada beberapa faktor yang boleh menyebabkan harga rumah tu tak boleh dijual dengan harga tinggi. Anda kena ambil kira faktor ni semasa menetapkan harga.

  • Rumah berhampiran dengan loji kumbahan. Ikut pengalaman saya rumah begini memang susah nak dijual ikut harga semasa. Anda mungkin kena diskaunkan harga rumah untuk tarik minat pembeli.
  • Rumah berhampiran TNB substation atau power line. Ada kajian mengatakan terdapat risiko kesihatan tinggal berdekatan dengan TNB substation dan power line. Kajian ini tidaklah konklusif. Tapi pembeli yang cakna akan fikir dua kali sebelum buat belian.
  • Rumah yang ada kerosakan. Pastikan anda baiki kerosakan rumah sebelum menjual. Kerosakan yang jelas kelihatan seperti crack dan bocor susah nak dapat harga yang ada permintaan.
  • Rumah pangsapuri paling atas. Rumah paling atas ada risiko kebocoran. Ramai pembeli sukar nak teruskan belian atas faktor ni.
  • Rumah pangsapuri tiada lif tingkat atas. Pembeli yang berkeluarga sangat menekankan faktor ni. Jika ada rumah tingkat bawah dengan harga berpatutan, mereka akan consider tu dulu.
  • Rumah di kawasan bermasalah. Jika rumah berada di kawasan bermasalah contohnya berdekatan dengan kawasan tanah runtuh atau kadar jenayah tinggi, harga memainkan peranan yang sangat penting. Jangan letak harga yang terlalu tinggi di kawasan begini.

5) Ambil kira margin untuk rundingan

Anda kena ambil kira margin untuk rundingan. Hartanah adalah high-value item yang pastinya akan ada rundingan harga. Jika tuan ingin jual dengan harga 500k misalnya, tetapkan harga sekitar RM520k.

Kos Menjual Rumah

Ada beberapa kos utama dalam penjualan hartanah:

1. Cukai Hartanah (RPGT)

Cukai hartanah dikenakan untuk jualan dalam tempoh 5 tahun daripada tarikh belian. Kadar RPGT adalah seperti berikut:

  • Jualan pada tahun pertama hingga tahun ketiga: 30%
  • Jualan pada tahun keempat: 20%
  • Jualan pada tahun kelima: 15%
  • Jualan pada tahun keenam dan seterunya: tiada cukai.

Sebagai contoh. Jika anda beli rumah pada bulan Disember 2015 dengan harga RM150,000. Kemudian jual dengan harga RM250,000 pada bulan Jun 2016. Kadar RPGT ialah 30% kerana jualan pada tahun pertama.

Dalam kes ni, keutungan anda ialah RM100,000 (RM250k – RM150k). Secara kasar, cukai yang dikenakan ialah 30% daripada nilai ni.

Jumlah cukai yang dikenakan hampir RM30,000 (30% x RM100,000). Nota: Ini adalah kiraan kasar. Nak kira RPGT ada format dan boleh buat beberapa pengecualian.

Cukai RPGT ni memang tinggi. Tapi ada beberapa cara anda boleh buat penjimatan.

Buat pengecualian sekali seumur hidup

Pengecualian ni hanya boleh dibuat sekali sahaja. Seeloknya dibuat untuk hartanah yang paling banyak keuntungan jika anda memiliki lebih dari satu rumah.

Sedikit peringatan. Jika rumah yang dijual tu ada dua nama, kedua-dua pemilik mesti gunakan pengecualian jika nak dapatkan pengecualian penuh.

Jika salah seorang sahaja yang buat, pengecualian hanya dapat separuh. Misalnya, amaun RPGT ialah RM30,000. Rumah ada dua nama. Encik Ali dan isterinya Pn Aminah.

Jika En Ali je yang exercise pengecualian, amaun RPGT yang dikenakan ialah RM15,000. Jika dua-dua exercise, tiada RPGT dikenakan.

Setelah tandatangan perjanjian jual beli, anda kena maklumkan kepada peguam untuk buat permohonan pengecualian.

Buat penolakan untuk kos-kos belian dan jualan hartanah.

Jika anda tak guna cara di atas, langkah nak jimatkan RPGT adalah dengan membuat penolakan kos belian dan jualan.

Ada beberapa kos transaksi belian seperti kos peguam dan stamping boleh ditolak sebelum di darab dengan kadar RPGT.

Topik ni agak panjang. Jika anda nak tahu lebih lanjut boleh rujuk artikel Merancang Dan Menjimatkan Cukai RPGT.

2. Kos Guaman

Anda juga perlu melantik peguam. Dan lantikan ini ada kos untuk fi professional peguam. Anda boleh rujuk ke kalkulator fi peguam. Bahagian yang relevan ialah ‘Legal Fee – Sale & Purchase Agreement/ Loan Agreement’.

Untuk penjimatan, pemilik boleh ‘tumpang’ peguam pembeli. Dalam kes tumpang ni anda kena ingat, peguam tu tadi bukan peguam mewakili anda.

Jika ada masalah dalam transaksi atau kelewatan, mereka pastinya akan menyebelahi pembeli. Mereka juga tiada komitmen dengan anda sebab tiada lantikan. Nak suruh mereka buat kerja untuk pihat tuan pastilah mereka tak layan.

Dalam kes tumpang ni, peguam tadi akan bantu tuan untuk buat transfer di pejabat tanah dan uruskan pengeluaran geran daripada bank (discharge of charge). Kos kerja ni rendah berbanding dengan lantikan penuh. Dalam RM1,500 sahaja.

3. Penalti ‘Lock-in Period’

Sesetengah bank mengenakan penalti menjual dalam tempoh ‘Lock-in Period’.

Biasanya lock-in period ni 3-5 tahun. Jika anda jual dalam tempoh 3-5 tahun dari tarikh pembelian, anda akan dikenakan penalti.

Kadar penalti ni pula tak tetap. Berbeza ikut polisi bank. Berdasarkan pengalaman saya dalam 3% dari nilai rumah.

Misalnya baki pinjaman anda ialah RM100,000. Anda jual dalam tempoh lock-in. Penalti yang dikenakan ialah RM3,000.

Saya sarankan anda semak perjanjian pinjaman anda untuk kepastian tentang tempoh lock-in dan juga kadar penalti.

Nak Tahu Cara Jual Rumah Cepat? Impresi Pertama Sangat Penting.

prosedur jual rumah - jual rumah cepat
Rumah yang kemas dan berseri macam ni, memang mudah laku.

Impresi pertama rumah tu penting. Pastikan rumah dalam keadaan kemas dan bebas kerosakan.

Pembeli yang datang menilai rumah dengan keadaan semasa. Apa yang dilihat macam tu la yang pembeli nampak. Kalau rumah tidak kemas dan ada kerosakan memang susah nak jual. Walaupun kos baik pulih kecil sahaja.

Saya juga sarankan pemilik mengecat rumah terlebih dahulu sebelum jual. Rumput di halaman rumah juga dipotong.

Nampak remeh. Tapi benda remeh ini lah yang menentukan rumah terjual atau tidak.

Dokumen Yang Perlu Disediakan

Nak menjual rumah ni ada beberapa dokumen yang perlu disediakan:

  1. Kad pengenalan
  2. Salinan perjanjian jual beli semasa belian
  3. Salinan geran
  4. Penyata pinjaman terkini
  5. Bil cukai pintu dan cukai tanah
  6. Bil penyelenggaraan
  7. Bil utiliti

Dokumen 1 – 4 diperlukan peguam sebelum buat perjanjian jual beli. Bil cukai pintu dan cukai tanah, penyelenggaraan dan utiliti biasanya peguam akan minta selepas tandatangan perjanjian. Sebelum proses tukar nama di pejabat tanah.

Cara Nak Pasarkan Hartanah

Anda kena pastikan yang iklan anda ni visible. Ni sedikit tips dari saya.

1) Ambil gambar cantik-cantik

Orang kata ‘A Picture Worth A Thousand Word’. Kalau foto yang anda ambil tu cantik dan harga rumah pula berpatutan, insyaAllah mudah dapat pembeli.

panduan jual rumah - gambar cantik rumah cepat terjual
Ni contoh gambar rumah yang saya ambil guna DSLR. Rumah ni alhamdulillah terjual dalam masa seminggu sahaja.

Nak ambil gambar rumah ni bukanlah perlu berseni sangat. Cuma ada teknik yang anda perlu aplikasikan:

  • Sebelum ambil gambar rumah, pasang semua lampu. Pencahayaan yang baik akan pastikan gambar tersebut lebih menarik dan lebih tajam.
  • Ambil gambar rumah bukan barang. Ramai pemilik iklankan rumah mereka tapi tak menggambarkan keadaan rumah. Oleh kerana rumah baru renovate, gambar kipas baru tu la yang diiklankan. Huhu.
  • Ambil gambar dari bucu rumah. Foto dari bucu rumah ni menggambarkan keseluruhan rumah. Saiz rumah juga lebih kelihatan.
  • Jangan lawan cahaya matahari. Kalau anda ambil gambar lawan cahaya matahari, gambar tu akan gelap.

2) Guna medium iklan popular

Untuk pasarkan hartanah saya cadangkan guna medium yang popular. Ada beberapa medium yang anda boleh gunakan:

  • Mudah.my
  • Propwall
  • Surat khabar

Saya tak senaraikan iProperty dan Propertyguru. Dua medium ni sangat popular. Tapi terhad kepada ejen hartanah sahaja. Jika anda nak senaraikan di medium ni, kena guna khidmat mereka.

Sertakan foto rumah terbaik semasa iklan. Pastikan juga butiran rumah lengkap dan tepat. Butiran rumah ni seeloknya anda sahkan balik dengan perjanjian jual beli. Kalau tersalah iklan butiran tak tepat nanti boleh timbul pelbagai isu dengan pembeli.

Butiran rumah minimum yang mesti ada ialah:

  • Lokasi rumah
  • Keluasan
  • Bilangan bilik dan bilik mandi
  • Status pegangan rumah (Freehold, leasehold dll.)
  • Lot bumi atau bukan lot bumi
  • Kawasan persekitaran rumah
  • Fasiliti berdekatan rumah
  • Akses jalan

3) Pastikan iklan berterusan

Iklan ni tak boleh tinggal. Anda kena buat berterusan. Ini kerana dalam medium pengiklanan, iklan anda mungkin dah masuk halaman ke 5 selepas seminggu.

Iklan tadi anda kena perbaharui supaya ianya sentiasa ‘visible’. Mungkin leceh nak buat ni. Tapi percayalah ikut pengalaman saya, frekuensi iklan tu adalah salah satu faktor penting nak jual rumah dengan cepat.

4) Perlukah letak banner?

Banner rumah untuk dijual ni adalah satu langkah yang efektif. Prospek pembeli yang tuan terima daripada banner ni adalah lebih serius membeli.

Mereka dah tahu dan pernah lawati kawasan rumah. Nak buat banner ni pun murah je. Mungkin kos dalam RM20.

Perlu atau tidak letak banner di rumah ni bergantung kepada anda. Adakah anda comfortable?

Selain itu, isu privasi juga anda perlu fikir. Kalau rumah tu anda atau penyewa duduki, saya tak suggest letak banner. Rumah kosong tiada masalah.

Sejak akhir-akhir ni banyak terjadi kes samun. Pemilik letak banner di hadapan rumah dan penjenayah menyamar sebagai pembeli untuk masuk ke rumah. Oleh itu, hati-hati.

Cara Berurusan Dengan Pembeli

Mengurus pembeli ni sangat memenatkan kalau tak kena cara. Nak lagi kalau anda pertama kali menjual hartanah. Sebagai ejen hartanah ni beberapa tips dari saya.

1) Buat saringan awal

Semasa pembeli hubungi tuan untuk lihat rumah rumah, ada beberapa soalan yang anda boleh tanyakan untuk tahu sejauh mana pembeli serius nak beli rumah.

  • Kerja di mana? Jika berjauhan daripada rumah yang nak dijual, mungkin akan jadi faktor penghalang.
  • Tahu kawasan rumah yang nak dijual? Pembeli yang baik biasanya sudah tahu kawasan rumah yang nak dibeli.
  • Dah pernah semak kelayakan pinjaman? Pembeli yang bijak akan semak kelayakan terlebih dahulu. Jika tuan jual melalui ejen hartanah, mereka biasanya akan minta butiran gaji dan komitmen. Ini sedikit sukar kalau menjual sendiri. Pembeli mungkin keberatan nak beri butiran kepada pemilik. Oleh itu, soalan kelayakan pinjaman ni adalah penting untuk anda buat saringan yang paling minimum.
  • Siapa yang akan datang lihat rumah? Pembeli yang sudah berkeluarga seeloknya datang dengan pasangan. Sukar nak keputusan belian kalau isteri atau suami tak tengok rumah.
  • Sudah berapa kali view rumah? Jika pembeli view rumah untuk pertama kali, kemungkinan besar mereka tidak boleh buat keputusan yang cepat untuk buat belian.
  • Cukup tunai untuk deposit dan kos guaman? Soalan ni amat sensitif. Anda jangan tanya secara direct pula. Guna soalan open-ended.

2) Pada hari viewing

Pada hari viewing, pastikan rumah dalam keadaan kemas dan rapi. Buka penghawa dingin, lampu dan kipas sebelum pembeli sampai ke rumah. Pastikan juga tiada sampah dan bau yang tidak menyenangkan dalam rumah.

Layan pembeli dengan baik. Pada masa yang sama cuba faham apa keperluan mereka. Pembeli ni ada keperluan mereka sendiri.

  • Ada yang layak beli tapi tak cukup wang deposit
  • Ada yang nak guna pinjaman kerajaan
  • Ada yang nak masuk rumah cepat kerana terpaksa pindah dari rumah sewa
  • Ada yang nak buat pelaburan. Dalam kes ni anda kena yakinkan mereka kenapa rumah anda pelaburan yang baik.

Mereka mungkin tengok rumah lain selain rumah tuan. Tapi oleh kerana anda sahaja yang dapat penuhi keperluan mereka, insyaAllah mereka akan kembali kepada anda. Keperluan mereka ni juga boleh menjadi poin penting untuk rundingan harga.

Prosedur Jual Rumah

Setelah pembeli minat dengan rumah, mereka hendaklah buat bayaran wang tandajadi. Seeloknya kepada peguam yang pembeli dan anda persetujui. Peguam ini kemudian akan keluarkan surat tawaran kepada anda.

Baca dan teliti surat tawaran ni. Beberapa poin penting yang anda kena pastikan ialah:

  • Bagaimana wang deposit 10% dibayar. Biasanya pembeli akan bayar 3% daripada nilai rumah sebagai wang tandajadi kepada peguam. Keseluruhan deposit 10% anda akan terima semasa tandatangan perjanjian jual beli.
  • Tempoh masa untuk pembeli tandatangan perjanjian jual beli. Seeloknya anda tetapkan terus berapa hari pembeli diberi masa untuk lulus pinjaman dan kemudia tandatangan perjanjian jual beli. Kalau anda tak spesifik, kemungkinan nanti akan ambil masa yang panjang.
  • Apa akan jadi dengan wang tanda jadi kalau berlaku pembatalan? Ini juga penting. Anda tak mahu pembeli bayar wang tandajadi dan kemudian batalkan tanpa sebab munasabah. Jika berlaku pembatalan, wang tanda jadi biasanya hangus.
  • Tempoh masa untuk pembeli jelaskan 90% baki harga jualan. Ini pun penting. Biasanya pemilik akan berikan tempoh masa 3 bulan untuk pembeli selesaikan urusan jual beli. 3 bulan ini bermula daripada tarikh perjanjian jual beli jika rumah tiada sekatan. Atau 3 bulan bermula daripada tarikh kebenaran diperoleh untuk hartanah yang perlukan kebenaran daripada pihak yang berkenaan seperti pemaju atau pihak berkuasa negeri.

Berapa Lama Proses?

Setelah tandatangan perjanjian jual beli, tempoh untuk anda terima keuntungan jualan tu bergantung kepada jenis pegangan rumah.

Peguam selalu beritahu saya. Jualan rumah ni unik. Ada yang cepat, ada yang lambat bergantung kepada complexity sesuatu kes.

Jika rumah tiada masalah, secara amnya:

  • Rumah yang tiada sekatan seperti rumah berstatus freehold, tempoh selesai jualan dalam 4 bulan.
  • Rumah yang ada sekatan seperti rumah berstatus leasehold atau rizab melayu, tempoh jualan selesai dalam 6 ke 8 bulan.
  • Untuk rumah yang masih berstatus geran induk, dalam 4 ke 6 bulan.

Perangkap Jualan Hartanah Yang Pemilik Kena Tahu

perangkap hartanah

Ni antara perangkap jualan hartanah yang anda kena tahu. Saya tak mampu nak senaraikan semua. Tapi yang saya cerita bawah ni yang biasa terjadi.

1) Kos tersembunyi bila pembeli markup pinjaman

Mungkin ada pembeli yang berminat nak beli. Tapi mereka nak mark-up pinjaman untuk dapat balik kos deposit yang mereka bayar kepada pemilik.

Bila pembeli markup pinjaman, harga jualan dalam perjanjian jual beli akan ikut harga markup. Peguam kemudian akan keluarkan satu surat atau appendix bagi harga jualan sebenar.

Dalam kes ni anda kena hati-hati tentang dua perkara:

  1. Kos guaman
  2. Kos cukai hartanah

Jika anda melantik peguam untuk mewakili anda, kiraan fi peguam ni akan menggunakan harga markup, bukan harga belian. Sudah pastinya fi peguam tersebut akan lebih tinggi.

Begitu juga dengan kos cukai hartanah. Pun akan ikut harga markup. Jika anda cukup kriteria untuk dikenakan cukai hartanah, harga jualan sudah pastinya lebih tinggi daripada harga sebenar. Kos cukai akan lebih tinggi.

Dalam kes begini pastikan anda letak syarat kepada pembeli. Segala kenaikan kos yang dikenakan ke atas penjual, hendaklah dibayar oleh pembeli.

2) Kos tersembunyi dan jangkamasa untuk pemilikan rumah yang belum disempurnakan

Ada kes di mana geran rumah telah keluar tetapi masih belum pemilik tukar ke atas nama mereka. Proses ini penukaran geran induk kepada nama pemilik ni dipanggil sebagai ‘perfection’.

Kebanyakan pemaju terutamanya untuk projek berstatus leasehold tidak membenarkan pindah milik kepada pembeli secara terus. Pemilik mesti tukar nama daripada nama pemaju kepada nama pemilik terlebih dahulu.

Dalam kes begini, jangkamasa untuk selesai proses jualan akan lebih lama. Proses untuk tukar nama pemaju kepada pemilik tu mungkin dalam 3 ke 6 bulan. Keseluruhan jangka masa sehingga jualan selesai mungkin makan masa hampir setahun.

Bukan tu sahaja. Ada kos yang pemilik kena tanggung. Kos Memorandum of Transfer ini agak tinggi.

Saya sarankan sebelum buat keputusan untuk jual, tanya pemaju terlebih dahulu. Geran rumah masih master title atau dah boleh tukar kepada nama anda?

3) Anda tidak terima semua wang deposit

Bila pembeli dan pemilik tandatangan perjanjian jual beli, anda sepatutnya terima wang deposit 10% tu kan? Salah.

Pertamanya peguam akan tolak fi professional mereka terlebih dahulu.

Kedua, peguam akan pegang 3% daripada nilai rumah untuk tujuan bayaran Cukai Hartanah. Aturan ni dibuat oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri.

Anda dengan bantuan peguam kemudian akan hantar perkiraan RPGT kepada mereka. Setelah LHDN berpuas hati dengan kiraan, mereka akan advice untuk bayaran balik (atau bayaran tambahan jika amaun 3% tadi tak cukup).

Tempoh untuk LHDN respon ini mungkin makan masa 3-6 bulan.

Oleh itu, semasa terima wang deposit tu jangan expect dan buat perancangan untuk dapat 10%.

4) Masalah title rumah

Jika rumah ada sekatan dalam bentuk kaveat, selesaikan terlebih dahulu. Rumah juga tak dapat dijual kalau pemilik bankrap.

5) Perceraian

Perceraian juga boleh membantutkan jualan rumah. Jika terjadi kes penceraian dan rumah ada dua nama, seeloknya berbincang dengan cara baik.

Kedua pemilik mestilah bersetuju menjual dan nisbah keuntungan diurus dengan adil. Ini bagi memastikan kedua pihak hadir untuk tandatangan perjanjian jual beli.

Saya sendiri pernah dapat kes begini. Kesemua proses dah dibuat. Tapi salah satu pihak tidak bersetuju untuk tandatangan perjanjian jual beli. Akhirnya menyebabkan jualan terbatal.

6) Rumah ada sekatan, jual kepada non-bumi

Rumah dengan status pegangan di bawah jangan jual kepada non-bumi:

  • Bumi Lot
  • Rizab Melayu
  • Leasehold

Rumah berstatus bumi lot dan rizab melayu ni agak clear. Jangan lah jual kepada non-bumi. Memang cari masalah kalau teruskan. Huhu.

Yang selalu jadi perangkap ialah rumah berstatus leasehold. Ramai pemilik beranggapan mereka beli rumah leasehold dengan status non-bumi. Kemudian jual kepada non-bumi. Tapi akhirnya terperangkap.

Rumah berstatus leasehold ni kalau ada geran individu perlu dapat consent daripada kerajaan negeri. Kerajaan negeri pula ada polisi dan kuota untuk kekalkan pemilikan bumiputera dalam hartanah. Jadi besar kemungkinan permohonan untuk tukar nama tu akan ditolak.

Patutkah Saya Guna Khidmat Ejen Hartanah?

Saya sebenarnya sedikit segan nak tulis bahagian ni. Nampak macam saya nak mempromosikan diri (shamefully huhu). Tapi soalan ni selalu saya terima.

Anda sendiri lihat artikel ni memang panjang. Tetapi ada banyak lagi aspek jualan rumah yang saya tak mampu nak tulis. Panduan ini hanyalah general overview.

Apa yang saya nak beritahu, jualan rumah ni bukan mudah. Perlukan kepakaran, pengetahuan dan masa. Jika anda tidak cukup salah satu bahan ni proses jualan akan jadi sangat stressful dan mungkin menyebabkan kerugian besar jika terkena perangkap.

Ejen hartanah akan bantu anda untuk buat semua kerja jualan ni. Mereka juga akan jadi penasihat yang baik supaya anda tidak kerugian.

Guna khidmat ejen hartanah atau tidak pengakhirannya terpulang kepada anda untuk nilai.

Dalam artikel akan datang saya akan kongsikan kelebihan menggunakan ejen hartanah.

Kesimpulan

Saya harap artikel panduan dan cara jual rumah yang saya tulis ni dapat memberi bantuan kepada anda yang berhasrat nak jual rumah.

Sebelum saya akhiri, berikut artikel lanjut yang anda boleh ikuti:

Jika anda ada pertanyaan atau pendapat, bolehlah ajukan kepada saya di ruangan komen. Terima kasih.

194 thoughts on “Panduan Dan Cara Jual Rumah Di Malaysia”

  1. Terima kasih, info yang bagus untuk menjadikan saya lebih berpengetahuan. Teruskan memberi ilmu. Selamat maju jaya.

  2. Alhamdulilah. Artikel ini membantu saya. Tak banyak info untuk si penjual di internet. Banyak info untuk si pembeli. Terima kasih atas perkongsian.

  3. Boleh saya tau… jika menggunakan khidmat ejen hartanah… berapa percent yang akan di caj daripada penjualan sebuah rumah? Terima kasih.

    • Untuk jualan rumah yang ada hutang ni masih ikut prosedur yang saya terangkan di atas. Selepas tandatangan perjanjian jual beli, peguam akan uruskan wang untuk bayaran baki hutang kepada bank tuan.

    • Salam. Tiada jawapan yang clear cut untuk ini tuan. Kena tengok jenis pegangan rumah freehold atau leasehold, master title atau individual title. Boleh saya tahu rumah tuan tu jenis pegangan mcm mana?

  4. salam tuan, saya hendak jual rumah dan pembeli berhasrat untuk membuat pinjaman LPPSA.
    So, perlukah kami tandatangan SPA dahulu untuk proses pinjaman pembeli kepada LPPSA?

    • Benar puan. Kena tandatangan dahulu SPA tu. Pembeli dinasihatkan sudah menyemak kelayakan dengan LPPSA sebelum proceed buat belian.

  5. En. Arif,
    Saya bercadang utk menjual rumah saya di Johor Bahru berharga RM520k. Rumah tersebut saya beli pada tahun 1998 status leasehold dan telah bebas dari pinjaman. Soalan saya:
    1. Saya nak tahu berapakah bayaran guaman yg perlu saya bayar sebagai penjual.
    2. Boleh tak saya meminta pembeli menanggong semua bayaran tersebut.

    • Salam.

      1. Bayaran: sebagai penjual tuan boleh pilih untuk diwakili peguam atau tidak. Jika diwakili fi peguam sekitar RM6-7k. Jika tak diwakili dalam RM2k.
      2. Boleh jika pembeli bersetuju.

  6. Assalamkum cik,saya nak tolak balik rumah yg sy beli di terengganu…..sy beli rumah itu pada tahun 2004 dgn harga rm75.000 rumah teres kos sederhana rendah..belum habis bayar lg…..mèngikut harga pasaran berapa harga rumah tersebut..encik

  7. Assalamualaikum tuan..untuk makluman kwsn ruma sy di kg baru dlm program pembangunan oleh perbadanan kg bharu..cume ade kekeliruan dklgn penddudk sama ada trime offer pemaju bulat2 atau perlu demand dgn offer pemaju..sudilah kiranya sy mohon pandangan pihak tuan..

  8. Tuan, saya menjual rumah saya dengan harga 260k dan bank saya mengeluarkan redemption sum statement sebanyak 233k.
    Adakah saya akan beroleh keuntungan dalam jual beli ini?

    • Salam. Masih perlukan beberapa fakta:
      1. Tarikh perjanjian jual beli
      2. Jual sendiri atau melalui ejen
      3. Puan tumpang lawyer pembeli atau diwakili untuk proses jualan.

  9. Salam tuan..

    Saya bercadang nak jual rumah saya corner lot..saya beli dgn harga rm348k dgn mngunakan loan bank sejak oktober 2015..bank hnya mluluskn sebanyak rm298k & selebihnya
    saya sendiri yg bayar..rumah lagi kosong & belum lg d
    diami..bolehkh rumah saya ni
    nak d jual tuan & bagaimana prosedurnya & adakah dalam masa nak cari pembeli sekiranya belum dpt d jual bank akn menarik balik rumah saya sekiranya dlm tempoh itu saya belum ada pembeli..

    tq..

    • Salam.
      1. Rumah boleh dijual. Boleh saya tahu kenapa tuan ada keraguan rumah tak boleh dijual?
      2. Jika ansuran rumah dibayar tepat masa, bank tidak akan lelong rumah.

  10. Salam En arif.sy ingin bertanya
    Suami sy ade beli Rumah pada tahun 2013 berharga 185k lebih kurang,dgn buat pinjaman kerajaan sepenuhnya,sekiranya suami ingin menjual rumah tersebut Dan berhasrat membeli Rumah lain, macam mana ya proses nya?contoh : pinjman untk Rumah tersebut masih perlu dibayar ke atau pembeli yang akan byar(sambung bayar)
    Rumah yg ign di jual di melaka,di tengah bandar ,size 20×70

  11. salam..saya nak tanye,kalau saya ade rumah nak dijual,then beli rumah lain..lps jual rumah skrg ni,beli yg baru tu kire umah 1st ke 2nd?saya kirenye dh jual la umah yg saya beli..n nak beli rumah baru

    • Jika rumah seterusnya adalah lowcost, rumah dianggap belian kedua. Untuk pinjaman perumahan, dikira rumah pertama dan margin 90%.

  12. Assalamu’alaikum tuan saya nk tanya..Saya beli rumah pada awal tahun 2015 dgan hrga rm165k dan sy ingin menjual rumah sy dgn harga rm175k.. sy dah beli rumah tu selama dua tahun.. dan sy bercadang ingin munggunakan khidmat ejen..
    1)boleh sy guna kan pengecualian Cukai RPGT kali pertama untuk rumah yg sy ni?
    2) boleh ke pembeli tanggung Kos guaman sepenuh nya?
    2)Dan berapa kos2 lain yg sy kene tanggung ? Seperti lock in period, kos guaman? Serta lain2..

    • Salam.

      1) Boleh buat pengecualian. Tapi saya rasa cara yang lebih baik tuan tak perlu buat pengecualian untuk rumah ni kerana untung tu tak besar. Lebih baik simpan dan gunakan untuk jualan rumah yang akan datang.
      2) Boleh, tetapi pembeli mesti bersetuju.
      3) Lock in period bergantung kepada bank. Loan islamic sekitar 2015 ni saya rasa tiada lock in period. Namun jika ada, dalam 3% daripada baki loan. Kos guaman sekitar 2k jika tumpang lawyer pembeli.

    • Salam. Rumah leasehold ni ada sekatan, maksudnya pindah milik tertakluk kepada kebenaran pihak berkuasa negeri. Negeri ni pula ada polisi pegangan bumiputera dalam hartanah. Jadi besar kemungkinan pindahmilik tu tidak berjaya dalam kebanyakan kes. Mungkin setelah beberapa kali permohonan boleh lulus. Namun perlukan peguam yang mahir dan sanggup buat dalam kes mcm ni.

  13. Assalam, saya nak tanya, boleh atau tidak, saya sebagai client (penjual) mengarahkan peguam saya untuk menggunakan wang deposit 10% itu (required amount) untuk bayar atau selesaikan apa2 yg perlu diselesaikan. Contohnya, jika cukai pintu or cukai tanah belum bayar, sy minta lawyer bayar guna duit deposit tuh. Boleh ker sy buat macam tuh? Tq

    • Salam. Selepas tandatangan perjanjian jual beli, lawyer akan bayar wang tu kepada puan. Adalah menjadi tanggungjawab pemilik untuk jelaskan kos seperti cukai pintu dan tanah melainkan peguam tu setuju untuk tolong bayarkan. Boleh je bayar setelah wang 10% tu diterima.

  14. Salam Tuan, boleh saya dapatkan no telefon tuan? Saya ingin menjual rumah saya di Taman Kinrara, Puchong. Ingin melantik tuan sebagai Ejen kami.

  15. Salam tuan..sy nk tanya ringkas..apabila sy membeli rumah adakah sy perlu membayar kepada lawyer iaitu fee utk 3 jenis bayaran iaitu S&P, Loan dan runner? Yang runner tu sy agak confuse

    • Salam. Bila beli rumah akan ada kos berikut:

      1) kos guaman untuk S&P
      2) kos guaman untuk pinjaman (biasa disertakan dalam loan)
      3) kos valuation (biasa disertakan dalam loan)

      Saya tak pasti tentang kos runner tu. Siapa yang charge kos tersebut?

  16. Salam.. En Arif.. saya nak jual rumah dgn kadar segera bagaimana.. rumah d area Cheras.. so far dah 2 bulan guna agent tapi masih tiada apa apa..

  17. Tuan,suami saya ingin menjual rumah yang dibeli secara pinjaman bank.bakal pembeli seorang penjawat awam.apa dokumen yang diperlukan yek untuk prosedur penjualan rumah seperti ini yek?terima kasih.

  18. Salam. Saya hendak beli rumah Semi D. Harga pembukaan 580,000. Apakah kos-kos lain yang peru disediakan bagi pembelian tersebut dan anggaran pembayaran ansuran bank setelah pembayaran deposit 10%.

  19. salam,
    tumpang tanya….
    a. sy beli rumah pd 12/09/2006 RM99,588
    b. skrg sy nak jual RM200k tapi masih ada pinjaman bank RM89k
    1. brapakah keuntungan yg sy dpt selepas ditolak dr kos guaman & ejen hartanah?
    2. dptkah kita menandatangani memorandum of transfer w/pun kos mot blum dibyr kpd peguam?
    tq

    • Salam,

      1. Tunai dari hasil jual rumah tuan saya anggarkan sekitar RM100k (RM200k – RM89k baki pinjaman – RM6k ejen – lawyer fee RM2k (tumpang lawyer pembeli))
      2. Jika pembeli belum jelaskan MOT, kemungkinan peguam tak boleh proceed.

  20. Salam tuan
    Saya ada satu soalan. Saya dan suami dah bayar 3.18% kepada agen untuk pembelian rumah. LO dah sign. LO dari bank pun dah sign. Tiba masa nak sign s&p owner tiba tiba tak jadi jual rumah tu pada kami sebab dapat offer lagi tinggi dari agen lain. Saya nak minta pendapat tuan, apa yang perlu kami buat? Kami betul betul nak beli rumah tu.

    • Salam. Saya mohon puan rujuk balik terma LO dan bincang dengan ejen sama ada, ada atau tidak protection untuk puan. Biasanya ada terma jika pemilik batalkan, mereka kena pulangkan booking dan juga bayar penalti.

  21. Assalam… sye beli rumah buat loan kerajaan..rumah 2 dh 10 tahun .sye jual kepada kwn.die guna loan kerajaan jugak..brp lama proses jual beli 2??

  22. As Salam. Saya mempunyai rumah di Seremban 3 untuk dijual. Boleh kah Tuan membantu saya untuk urusan tersebut.

  23. hello sir ,

    i have a question , i have brought house in Kuantan leasehold 6 years ago, joined name with my father but some of our family issues he ran away almost 4 years. Now i don’t have any info about him & i’m planning to sell that house. Can you please guide me & can give me any suggestion on this kind of problem….
    tq

  24. Salam. Saya bercadang nak jual rmh. Saya beli dulu lebih kurang rm90k pada tahun 2012. Adakah saya masih terikat dgn cukai RPGT? Berapa pulangan yg mungkin saya peroleh (secara kasar). Utk makluman..rmh saya tu di kuching sarawak.

  25. sy org srwk tlh bekeja lebih 5 thn di selangor berminat beli flat leasehold kos rendah no bumi lot di selangor.sy tlh bejumpa dgn onwer flat tersebut dia besetuju jual pd sy tapi dia cuma ada agreement jual/beli dan loan semasa dia beli flat tersebut walaupun sudah habis hutang.apa yg patut sy buat dan berapa lamakah tempoh dlm kes macam nie selsesai dan boleh beli atau tak?

  26. salam tua saya hendak menjual rumah dengan harga 290k berapakah anggaran kesemua caj yang dikenakan ,yrtmasuk caj ejen sepanjang proses pernjualan itu dikenan

  27. Tk..sgt membantu ..byk info disini..
    Sy pun susah nak jual rumah(teres 2 tgt)area cheras pasal dah cerai..dua nama..market tingi..

  28. salam tuan..saya hendak bertanye dalam kes beli rumah dari pemaju.Rumah sudah 90% siap dan loan dapat 90% dari harga rumah.
    1. saya sudah tandatangan offer letter loan bank.Setelah saya tandatangan SNP jual beli, adakah pemaju akan menuntut bayaran progress dari bank walaupun saya masih belum tandatangan agreement loan?
    2. mana perlu saya tandatangan dahulu antara SNP jual beli dan agreement loan bagi mengelakkan masalah late penalty yang dikenakan kepada pembeli akibat lewat bayar bank kepada pemaju?
    3. Setelah tandatangan SNP jual beli, berapakah tempoh masa pihak pemaju akan menuntut bayaran dari bank?
    4. Adakah pemaju akan menuntut bayaran 90% dari progress rumah? jika ya, bermakna pemaju akan meminta bayaran penuh dari bank kerana saya telah membayar 10% dari harga rumah, dan rumah juga telah 90% siap

  29. Aslm tuan.sy ada beli rmh di kinrara teres 2 tingkat guna loan gov join bsama isteri.Rumah thn 2018 siap,cadang nak jual utk flip.ada sekatan ke jika sbb guna loan gov?

    • Sekatan tu bukan sebab jenis loan tuan. Tapi lebih kepada sekatan dekat geran tu / syarat developer untuk master title.

  30. Kami telah menyediakan lebih daripada $ 1 Billion pinjaman perniagaan kepada lebih 15,000 pemilik perniagaan seperti anda. Kami menggunakan teknologi risiko ditetapkan kita sendiri untuk menyediakan anda dengan pinjaman perniagaan yang betul supaya anda boleh mengembangkan perniagaan anda. Perkhidmatan kami adalah cepat dan boleh dipercayai, pinjaman diluluskan dalam tempoh 24 jam selepas permohonan yang berjaya. Kami menawarkan pinjaman dari jarak sekurang-kurangnya $ 5000 kepada maksimum $ 20 juta.Kita disahkan dan privasi anda adalah 100% selamat dengan kami. Jangan lagi risau tentang pinjaman atau kewangan anda. Hubungi kami hari ini melalui: standardonlineinvestment@gmail.com

    Mendapatkan kelulusan pinjaman segera anda

  31. Salam En Arif,

    Mohon pencerahan ttg lawyer. Jika penjual ingin tumpang lawyer pihak pembeli, adakah terdapat sebarang risiko kpd penjual?jika ada, adakah ia high risk? Perlukah saya mgunakan 2 lawyer (utk mewakili penjual)?

    Terima kasih atas nasihat tuan.

    Salam Ramadan.

  32. Salam tuan..

    Sy slalu baca psl beli jual rumah pada third party. Bagaimana pula kalau jual beli rumah melibatkan keluarga sendiri?cth ,sy dan ayah.

    situasi:
    rumah flat kos rendah 2 bilik.-leasehold. Dah abis byr tp masih belum dpt geran.
    market value : 200k
    harga jual : 120k (ayah cadang 20k utk selesai hutang utiliti)
    hutang utiliti : 13k

    Ayah dh tak bekerja tiada pendpatan.Jadi ayah sy ingin jual rumah kami pd saya utk langsaikan utang utiliti tersebut.

    soalan sy:
    1) perlukah ayah sy melantik ejen utk jual rumah ini pd sy anaknya?
    2) bolehkah rumah ini di jual walaupun masih ada hutang utiliti tersebut? Atau wajib selesaikan dahulu?
    3) atau saya bole terus beli sekaligus overlap hutang tersebut melalui pembiayaan loan sy nti.

    Mohon pencerahan pihak tuan.Tq.

  33. Tuan,saya ingin bertanya, saya bercadang menjual rumah yang telah habis dibayar.Agrimen S&P diantara pembeli telah pun ditanda tangan. buat masa ini (tumpang peguam pembeli) .Kata peguam dia akan hantar S&P tersebut setelah mati setem, hingga kehari ni saya tak terima apa-apa. Saya ada terima telipon dari pejabat peguam minta saya beri gran original. Saya nak tanya bolihkah saya beri gran orinal itu sebab saya tak terima satu sin pun. Minta nasehat dari tuan.terimakasih.

  34. Assalam tuan,

    Klau rumah bru bli, kunci blum dpt lgi ponn.. dh siap dpt knci nnti trus jual ada keuntungn tak.. ka mrugikn? Mohon pndapt tuan

  35. salam tuan.. saya ingin menjual rumah saya tapi masih 3 tahun.. dan saya akan dikenakan 30%. bolehkah tuan uruskan pembelian kepada 15% kerana hanya tinggal 1 tahun sahaja. rumah saya sudah ada geran..

  36. info yg sgt membantu.. saya pon sdg nak jual rumah.. tapi taktahu macamne.. nasib baik ada article tuan.. timaksih byk..

  37. Assalamualaikum wbt Tuan.

    Saya berhasrat ingin menjual rumah apartment kos sederhana yg terletak di bandar baru kundang (BBK) Kundang Kuang Selangor. Rumah tersebut masih mempunyai baki pinjaman perumahan kerajaan. Saya membeli rumah tersebut pada tahun 2014.

    Bagi mana cara terbaik utk saya memulakan proses jualan rumah tersebut.. Saya blank dlm perkara ini..

    Boleh hubungi Saya di talian 0145657979 Sanin Aham

  38. Asalamualaikum,bagaimana kalau saya baru membeli rumah,pinjaman kerajaan,jangka masa baru 3 tahun,layak tak encik,sekirannya saya jual rumah tersebut dan summit pembelian lain

  39. En Arif sya nak tya…rumah sya dlm proses jual..lawyer yg sya guna adalah lawyer buyer senang sekali harung…masalahnyer sekarang nie proses jual beli dah dekat 1 tahun..buyer ada tukar S&P untuk 1 nama sebelum nie guna 2 nama, guna loan kerajaan & rumah low cost berstatus pajakan..sya nak tahu apakah hak sya sbg penjual ada tempoh2 yg ditetapkan? & bolehkah sya menyuruh pihak lawyer mengeluarkan 1 surat perjanjian jual beli dalam sekian tempoh walaupun itu bukan lawyer owner..

  40. Assalamualaikum tn:
    Saya bercadang untuk menjual rumah. Pertanyaan saya:
    1. Saya ada merisik-risik( survey)tentang ejen. Ejen ini berkhidmat di syarikat guaman. Adakah saya masih perlu melantik lawyer (bagi pihak saya) walau pun kata ejen ini kos lawyer saya tak perlu tanggung melainkan saya yang volunter untuk bayar kos lawyer RM2k? Adakah maksud kos 2K ini merupakan laywer (tumpang pada lawyer seller) atau bagaimana?
    Terima kasih.

  41. saya berminat dengan perkongsian dari pihak tuan, jika tidak keberatan saya ingin mengetahui lebih dalam lagi tentang penjualan hartanah ini

    dengan ini saya serta kan alamat email saya ejatkiki@gmail.com

    untuk saya bertanya dengan lebih lanjut

    saya mengharapkan tuan dapat menghubungi saya

  42. Assalamualaikum en.arif, pertanyaan saya ialah :-

    1. Berapa lamakah proses untuk redemption lppsa?
    2. S&P sudah ditandatangani 23.9.16, adakah pihak saya boleh meminta bayaran penalty dari pembeli?
    3. Bolehkah proses di lppsa dipercepatkan?

  43. assalamualaikum tuan Arif Hussin, artikel yang amat bermaklumat. Saya nak tanya, berapa yuran bayaran peguam stakeholder yang dikenakan kepada pihak penjual?

  44. Salam Tuan.. nak tanya
    1. Jika sy jual rumah guna lawyer Pembeli, Ada x kemungkinan berlaku penipuan Dr segi pembayaran kerana Pembeli nak beli secara cash.
    2. Mcm mana prosedur sebetulnya bagi kes ini?

  45. Saya nak jual rumah di Puchong, nilai jual RM430k. Rumah ini masih master tittle.
    Saya share lawyer dgn pembeli. Wajarkah CKHT fees from lawyer RM800? Boleh ke saya buat sendiri urusan CKHT ini? apa risikonya? Rumah sudah di beli 7 tahun.

    • CKHT tu boleh buat sendiri jika puan tahu cara. Namun saya lebih sarankan kalau lawyer yang buat. Risikonya dari segi tarikh submission tu yang puan kena comply.

  46. Assalam tuan

    Saya dalam proses membeli rumah pertama (subsale). Di dalam rumah ada beberapa perabot (meja makan,katil, sofa) dan alatan elektrik (kitchen hob, hood, peti ais, a/c). Seperti yang tertulis di dalam S&P, saya membeli rumah pada harga xxxxx dan rumah dijual “as is”. Boleh tuan jelaskan dengan terma “as is” tersebut, barang manakah kepunyaan owner dan hak buyer? Terima kasih

  47. terima kasih tuan untuk info di atas.
    saya bercadang nak jual rumah yang dibeli menggunakan loan kerajaan.
    adakah ada apa2 kesan kepada pembeli saya? contoh proses lebih panjang dsbnya

  48. MasyaAllah. Very3 informative, well explained and penerangan yg berstruktur srta mesra pelanggan esp to those newcomers dlm urusan jualbeli aset rumah. Terima kasih atas keikhlasan tuan berkongsi informasi berdasarkan pengalaman tuan dlm industri ini. SYABAS. Jazzakallahu Khairan Kathiran. In syaa Allah, dgn kepercayaan ini, phk saya dan klrga akan menghubungi tuan. Terima kasih.

  49. Assalam Tuan,

    Saya Nasrul berminat nak jadi ejen juga..tetapi tak tahu bagaimana caranya.boleh bantu ajar saya cara untuk menguruskan jualan sebagai seorang ejen?

  50. Terima kasih tuan..sy buat sperti saranan tuan Alhamdulillah rumah sy dpt dijual dlm hanya 4 jam selepas pengiklanan dalam whatsapp..Urusan jual beli rumah juga tlh dipermudah. 1st view@gambar keadaan rumah dlm iklan jual rumah memang penting.

  51. Assalamualaikum tuan..
    Saya bercadang hendak menjual rumah yg saya duduki ni…. saya membeli rumah ni harga rm140k… dan market value yg saya survey adalah dalam rm300k… saya beli rumah ni dalam tahun 2008 dan sekarang tahun 2017… tiap tiap bulan saya bayar ansuran rm670.00….
    Persoalan saya: berapakah anggaran keuntungan yg boleh saya dapat setelah ditolak semua kos penjualan rumah saya ni ye tuan…

  52. Cara Baik untuk Meminjam Wang

    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi kredit yang adil? Kami mempunyai semuanya! Ingin meminjam wang, tetapi mempunyai skor kredit kurang sempurna? Kami masih mengesyorkan beralih kepada kami. Pengguna dalam semua situasi kredit dan latar belakang sosial dengan mudah dapat mencari penyelesaian kewangan yang cepat dengan bantuan kami. Bantuan wang kecemasan – adalah kepakaran kami!

    Berjuta-juta orang telah memilih untuk mengubah keadaan kewangan peribadi mereka. Adakah anda bersedia untuk membuat pilihan yang tepat?

    Sapukan Sekarang dan Dapatkan Dana Cepat

    Firma Kewangan Remedy adalah tempat di mana ia mungkin untuk mendapatkan wang yang anda perlukan dalam masa 24 jam atau lebih. Kami boleh didapati sepanjang masa, jadi tidak perlu risau tentang apa-apa perbelanjaan yang tidak dijangka. Lupakan tentang skor kredit miskin anda, kerana pinjaman peminjam dalam talian yang kami bekerjasama akan selalu berusaha untuk mencari penyelesaian kewangan untuk kes anda. Kami adalah # 1 ketika datang ke semua sumber pinjaman dalam talian! Hubungi kami (remedyfinancefirm@gmail.com)

  53. susah ke nk jual beli kpd ahli keluarga..ada maslah ke klu mak jual umah murah kpda ank x ikut pasaran…dulu umah refiname kot lh,dua nama arwah ayah n mama.dah gi pejbat tnh tukarkn jdi mama nye nama geran..boleh ada masalah ke nk jual geran dh tukar nama jadi nama mak..dan yg ni sy pelik..yg beli bank dah tolak gaji utk byr loan bank umah yg dia beli..geran x tukar nama lagi.n mama x dpt full payment tu..knapa lawyer tu ckp masih dlm proses penilaian lhdn lagi sbb mak jual harga murah..gaji si pembeli dh kena tolak bank..loan goverment..stem duty dh buat..apa yg mak xdpt full payment yg beli dh ditolok gji geran x tukar nma..tolng sy….

  54. Mencari housemate student atau pekerja . area tg lumpur . 3 bilik+1 ruang tamu+2 bilik air . sebulan rm100 . perempuan sahaja . Boleh hubungi/whatsapp 0102022824 Qistina untuk best deal ?

  55. Assalamua’laikum tuan,

    Mohon pencerahan sedikit … abang saya sedang dlm proses menjual rumah. Rumah atas nama bersama isteri. Jual rumah guna ajen. Sudah dapat pembeli dan pembeli sudah bayar deposit kepada peguam. Kemudian dapat makluman dari pihak lawyer bahawa beliau telah diisytiharkan muflis. Beliau tidak pernah mengetahui bahawa beliau muflis sehinggalah diberitahu peguam. Muflis pun sebab x bayar pinjaman perumahan terbengkalai beberapa puluh tahun dulu (beliau kini berumur lebih 60 tahun).

    Bolehkan urusan jual beli dibatalkan oleh pihak penjual?

  56. A’kum Tuan,

    Saya Zainul berminat hendak jual rumah di Taman Koperasi Polis Fasa 2. Boleh tak saya dapat maklumat harga pasaran rumah di kawasan tersebut. Ada jiran saya beritahu (2 tahun lepas) semasa untuk pindah milik rumah kepada anak mereka, nilai rumah untuk kawasan tersebut 600K.

  57. Assalamualaikum..
    Rumah Di Kawasan Bandar Tasik Kesuma, Beranang Selangor Dibeli Dalam Tahun 2007.
    Dulu Masa Beli Atas Nama Saya. Tahun 2012, Saya Settlekan Loan Dan Tukar Tukarkan Kepada Nama Isteri. Geran Telah Kami Miliki. Tahun 2017 Ni Berhasrat Ingit Menjual Rumah Tersebut. Adakah Akan Dikenakan RPGT?

    Atau Ada Masa sesuai Untuk Saya jual?

    Terima Kasih Tuan…

  58. salam tuan saya Noorizah ..saya nak tahu proses penjualan rumah nie macam mna sebenarnya ? serta pembayaran bagi khidmat peguam dan ejen mcm mna ? sebab suami ada membeli rumah di Pulau Indah, Klang . rumah atas nama suami sekarang saya dan anak2 tnggal di sabah. suami saya sudah meninggal . Baru2 nie saya ada buat keputusan untuk menjual rumah tersebut kerana memerlukan wang . saya dah ambil surat perintah mahkamah tinggi syariah dekat sabah tetapi keputusan yg dikeluarkan saya tidak dapat kebenaran untuk menjual rumah tersebut dan sekarang saya membuat khidmat peguam syariah di klang untuk mendapatkan perintah faraid dan bayaran yg dikenakan adalah dalam 5k . sekarang saya kena tunggu untuk naik kes ke mahkamah . selain tu, saya disuruh buat bayaran untuk lawyer jual beli rumah iaitu sebnyak 8k-10k kerana lawyer tersebut ada memberitahu bahawa bayaran dikenakan begitu sebab melibatkan kerja2 lain sperti mndapatkan LA dan perinth jualan . adakah bayaran tersebut betul ? ejen telah memaklumkan saya bahawa rumah tersebut dalam 200k . jadi kesimpulannya . ejen saya telah maklumkan yg saya kena bayar untuk khidmat ejen adalah seperti berikut :
    Khidmat Ejen : Rm 6360.00 (untuk jualan rumah 200k )
    Lawyer untuk jual beli : 8k-10k
    lawyer syariah : 5k
    boleh saya tahu betulkah pembayaran bagi mereka seperti berikut ??

  59. Boleh sy thu tuan..Kalau nak jual rumah lot atas tanah sendiri macam mana??..sy ada buat rumah atas tanah sendri tpi sy nk jual..cmne tu cara nya..

  60. 3 Amalan Yang Tidak Terputus Pahalanya

    عن أبي هريرة رضى الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية أو علم ينتفع يه أو ولد صالح يدعو له

    Maksud hadis :

    Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu katanya,, Rasulullah SAW telah bersabda : Jika anak Adam meninggal, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang berdoa kepadanya.” (HR Muslim).

    PENJELASAN HADITH :
    Sesungguhnya kita diciptakan oleh Allah mempunyai maklumat yang tertentu yaitu agar kita sentiasa mengabdikan diri kepada Allah serta mentaatinya dengan melakukan perkara yang disuruh dan meninggalkan perkara yang dilarang.

    Firman Allah Ta’ala dalam surah Adz –Dzaariyaat ayat 56 , berbunyi :

    وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون

    Kira-kira maksudnya: “Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah-Ku.”

    Allah telah menjanjikan pahala bagi mereka yang sentiasa beriman dan bertakwa kepadanya sebagai jaminan untuk mencium bau syurga dan juga memberikan dosa dan api neraka kepada mereka yang mengkufuri perintahnya. Segala amalan kita didunia akan terputus apabila kita kembali menghadap ilahi. Namun terdapat 3 amalan sahaja yang masih dterima allah sebagai pahala kita di akhirat nanti meskipun kita sudah meninggalkan dunia fana ini. Amalan-amalan tersebut adalah:
    1) amal jariyah
    2) ilmu yang bermanfaat
    3) anak soleh yang mendoakan ibu dan bapanya.

    Di sini jelas menunjukkan kepada kita betapa tingginya nilai rahmat dan kasih Allah terhadap hambanya, memberikan peluang untuk memperolehi pahala walaupun kita sudah berada di alam barzakh. Sekarang terserahlah kepada kita untuk mengambil peluang keemasan ini selagi hayat masih ada.

    Saya mohon agar Tuan menghalalkan ilmu ini..
    dan semoga Ilmu yang beri.. menjadi bekalan untuk Tuan diakhirat kelak, Amin..

  61. Salam tuan.. Sy ada rumah utk dijual dgn nilai Rm390,000.. Sy beli dulu pd Tahun 2009 pd nilai Rm240,000… Skrg ada baki loan tu skitar Rm222,600..
    – berapa keuntungan yg akan sy dpt?
    – Broker fee 3.18% tu diambik dr harga jualan 390,000 tu ker? Atau dari baki selepas bayar balik loan?
    – siapa yg akan urusan settlement dgn pihak LPPSA utk bayaran balik baki hutang tu yer?
    Tq Tuan.

    • Salam
      1) Keuntungan jualan ni dikira begini: Harga jual (390k) – kos guaman (RM2k jika tak diwakili) – kos agensi (3.18% dari harga jual)
      2) Kos agensi tu 3.18% dari harga jual
      3) Settlement dengan LPPSA akan diurus oleh peguam

  62. Asalamualaikum,

    Saya sudah habis bayar rumah sejak 3 tahun yg lalu. So saya tiada comitment dgn bank. Rumah saya di selayang. Boleh cadangkan agent yg sesuai.?

  63. saya ingin menjual rumah, tapi selepas 10 tahun..sekarang saya dah menetap selama 6 tahun..bolehkah saya tahu berapa % untuk cukai RPGT kalau saya jual dalam tahun ini?

  64. Assalam tuan, panduan ini agak lengkap jika dibanding website2, terima kasih kepada penulis atas perkongsian. Soalan: Untuk Cukai Hartanah (RPGT), ia dikira dari tarikh SPA atau tarikh vacant possession? Sebab rumah saya terbengkalai agak lama selepas sign SPA. Terima kasih.

  65. Assalamualaikum,

    rumah ibu saya adalah kawasan rizab melayu yang mahu dijual..
    tetapi kami tiada Salinan perjanjian jual beli (Sales & Purchase Agreement)
    boleh kah hanya dengan geran dan dokumen lain sahaja?

  66. Salam. Boleh saya tahu rumah tu:
    1. Masih master title atau dah ada geran?
    2. Dah habis bayar atau belum?

    1. rumah sudah ada geran
    2. rumah sudah habis dibayar

  67. Salam Tuan,
    Saya ada plan nak jual rumah saya di
    Kajang Utama Townhouse – 1st Floor.
    Boleh saya tahu berapa harga pasaran & boleh tuan bantu saya.

  68. Assalamualaikum en arif..
    Saya telah jual rumah d kawasan wangsa maju kl..double storey…saya guna peguam sekali dengan pembeli..persoalannya perlukan saya lantik peguam sendiri atau blh sahaja guna peguam buyer.
    2.saya ada buat refinance loan pada 2012 .rumah di jual pada dis 2017.saya kena byr cukai tu kah..tq..

    • Salam. Untuk penjual ada opsyen untuk lantik peguam sendiri atau pilih tak diwakili. Bila tak diwakili peguam pembeli akan bantu untuk selesaikan urusan keluarkan geran dari bank (discharge of charge) dan pemfailan cukai. Cukai hartanah ikut tahun belian bukan tahun refinance.

  69. Salam En Arif. Saya dalam proses menjual rumah lama (RM55K).
    1. Pembeli bersama peguamnya meminta saya untuk menandatangani borang pindah milik di pejabat tanah. Bayaran masih belum jelas. Katanya keperluan proses loan daripada Bank Rakyat . Adakah ini betul?
    2. Perlukah saya lantik ejen hartanah ataupun peguam untuk proses penjualan rumah tersebut.

    • Boleh jual. Tapi seeloknya:

      1. Puan semak tenancy agreement. Ada atau tidak klausa penalti kepada pemilik rumah jika tamatkan perjanjian semasa tempoh kontrak.

      2. Jika tiada, beri notis awal kepada penyewa sebelum serahan kunci dibuat kepada pembeli baru.

  70. Salam tuan.
    Rumah ini saya beli pada tahun 2004.
    Tapi, saya ada buat refinancing in 2015. Jadi, RPGT kira dr bila ye?

  71. SAya baru menjual rumah….. seperti yang dijanjikan saya akan mendapat sebanyak Rm 120k selepas selesai proses jual beli termasuk hutang saya pada bank yang saya loan juga akan dilangsaikan. Hingga kini saya hanya mendapat RM 104k.. persoalannya bolehkah saya menuntut bakinya…dan lagi bolehkah pihak pihak yang tertentu memutar belitkan cerita sebagai contoh saya dikehendaki membayar yuran bla…. bla…. dll kerana saya tidak berapa memahami prosedure jual beli rumah…..

  72. Saya ingin menjual rumah yang mempunyai consent.

    1)ade buyer secara cash, ape process utk jualan secara cash?

    2) adakah 10% deposit boleh terus masuk kepada acc penjual masa sign SAP?

  73. Salam cik, saya baru lepas bercerai, masalah skrg ni rumah tu baru beli 2014, under CIMB, beli rumah harga 440k mcmana nak settle harta sepencarian ni?

  74. Salam tuan. saya ada rumah pusaka yg berstatus tanah lot berusia 47thun. selepas kedua2 orang tua saya meninggal saya bercadang nak menjual rumah ni dan membeli rumah di seremban rumah teres dua tingkat macam mana caranya tuan dan berapa harga rumah yg akan ditawarkan sekiranya rumah itu di seremban ditaman okland atau di TTJ sekiranya ada…

  75. Saya ada situasi. Ada individu membeli rumah mak mertua saya tanpa ada hitam putih dan geran di beri pada individu itu tanpa mengetahui status nama di atas geran tersebut. Kini individu itu menghilangkan diri tanpa berita lebih 10 tahun dan bil2 sehingga kini masih di atas nama mak mertua saya. Adakah mak mertua saya masih pemilik asal rumah itu?

  76. Assalam Tuan. Saya ada (1) unit rumah Semi D Cluster, end lot dengan keluasan 2400kps (40 x 60) di Bandar Puncak Alam untuk dijual dengan harga RM750K. Mohon khidmat tuan bagi menguruskan unit tersebut. Terima Kasih.

  77. Assalamualaikum.. Terima kasih atas info jual beli rumah yang sangat berguna ini. Semoga tips ini akan dapat membantu saya menjadi agen hartanah yang berpengalaman dan berjaya dimasa akan datang. InshaaAllah..

  78. salam tuan, sekiranya saya ada cukai pintu dan tanah tertunggak, boleh kah saya jual rumah dan minta peguam atau agen bayar tunggakan guna wang deposit atau 10% tu?

  79. Assalamualaikum tuan,
    setelah saya membaca blog tuan,baharu la saya faham mengenai jual beli rumah,terima kasih atas ilmu tuan.,dan saya juga dalam proses urusan membeli rumah berstatus leasehold di kawasan gua musang kelantan.soalan saya tuan , saya mengunakan biayaian melalui lpssa,berapakah jumlah kos yang perlu saya sediakan untuk proses berikutnya,seperti guaman dll.,setakat ini saya baru dalam proses booking,memandangkan projek tersebut di buka untuk fasa kedua, dan satu lagi pertanyaan saya,mengikut pengalaman tuan dalam bidang ini, sekiranya saya ingin menjual rumah ini di masa akan datang kepada pembeli bumiputera adakah terdapat masalah ketika hendak menjual kepada pemilik baru?. saya amat2x memohon nasihat tuan dan tunjuk ajar dari tuan,kerana saya tidak pernah berurusan dalam pembelian rumah dan ini merupakan kali pertama.

    • terlupa satu lagi soalan saya,, mengenai system lpssa, dalam permohonan ada menyatakan jenis rumah yang di pohon,seperti 1a:rumah teres kekal,1b rumah teres/separa kekal,jadi dalam permohonan pinjaman perumahan saya,manakah yang saya perlu pilih,sebab saya keliru bab ini.

  80. Assalamualaikum tuan.

    Sekiranya hartanah tersebut dijual lebih murah berbanding baki pinjaman, apakah terdapat jalan alternatif untuk menyelesaikan baki hutang tersebut selain dari pembayaran lump sum kepada pihak bank?

  81. Saya baru beli rumah dlm pembinaan hampir siap. Jika saya nak lepaskan rumah tu, (belum mula bayar/belum dpt kunci), apa kah pulangan yg saya dapat… adakah hanya kerugian kos guaman dll fi yg dibelanjakan semasa proses pembelian?

  82. Terima kasih tuan. Info yang baik. Kalau saya mahu gunakan agen hartanah, selalunya berapa fi yang dikenakan?

  83. Assalamualaikum tuan. Bolehkah saya bermula sebagai part timer dahulu buat masa ini? Walaupun kerja makan gaji tapi saya mempunyai banyak masa terluang dan ada kelonggaran untuk keluar dari pejabat atas urusan peribadi jika perlu.

  84. salam tuan,
    adakah pembeli rumah dikenakan cukai RPGT atau apa2 cukai berkaitan. Perlukah pembeli mengisytiharkan pembelian rumah dalam borang pendapatan LHDN? Terima kasih.

  85. Assalam en..maaf lari topik dr tajuk..
    sy nak tnya pasal rumah yg sy beli..owner akn bagi kunci msa sain snp..cma sy nak pnjelasan,ade risiko ape2 x utk sy trus baiki n buat reno rumah tu trus sblm dpat consent?rumah tu skrg xde pnyewa..dan owner mmg dah x akn sewakn..adakah sy perlu berunding dengan owner trus?
    Trima kasih

  86. Assalamualaikum Tuan,
    Bagaimana saya mahu trade in rumah saya seperti mana kita trade in kenderaan. Adakah ada syarikat yg menawarkan khidmat sebegitu sebagaimana syarikat kenderaan terpakai atau baru. Minta nasihat.

  87. Assalamualikum en ..Saya back Tanya APA yang perky Kira lakukan kalau harga Japan melebihi harga market value…bayaran lebihan bagaimana caranya yang terbaik.

  88. Mokasih atas pekongsian. Mahal ilmu ni. Kuk Ado yg xpaham laie xtau la nk koba cmno. Smoga Saudara Ariff diberkati Allah dlm setiap urusan.

  89. Assalamualaikum tuan
    Pertanyaan sya jika kita jual rumah yg masih ada baki hutang dgn lppsa,pembeli pihak bank telah menyelesaikan baki pinjaman tersebut,mengikut surat yg dikeluarkn oleh lppsa 21 hri wktu bkerja tetapi setlh 1bln lebih diberitahu geran hilang dn ambil masa utk reconstruct apakah tindakan yg boleh diambil

Leave a Comment